Tema broja - HIPERINFLACIJA ODLIKAŠA U OSNOVNIM I SREDNJIM ŠKOLAMA
Bez nacionalnih standarda nema čvrstog uporišta za ocjenjivanje
Na kraju prošle školske godine gotovo polovica učenika osnovnih i srednjih škola prošla je s općim uspjehom odličan, a skoro sto tisuća njih su superodlikaši s nevjerojatnim prosjekom ocjena 5,0. Brojke su to nad kojima se mora zamisliti i prosvjetna politika, ali i učitelji i nastavnici. Zajedno bi trebali pokušati pronaći uzroke... Napisali Marijan Šimeg i Ivana Čavlović; za Temu broja Školskih novina pišu i govore Ivana Katavić, Morana Koludrović, Anica Hrlec, Marija Devčić, Marinko Plazibat...
AKTUALNOSTI
• Umjesto uvodnika
Tko će pomisliti na učitelje
Politici učitelji odavno nisu važni. Oguglali su učitelji i na to pa čak ni ne očekuju ništa, niti čestitku niti bilo kakvu počast. A najveće im je priznanje osmijeh na licu njihovih učenika i ona rečenica u vrijeme nastave na daljinu stotinama puta izrečena iz dječjih usta: „Jedva čekamo da budemo u razredu s našim učiteljicama i učiteljima”…
• Iz ravnateljskog kuta
(St)ruka (st)ruci
Dugoročno gledano, ovakvo stanje uistinu jest neodrživo. Javna je tajna da su učitelji u osnovnim školama posljednjih tjedana nastave izloženi strahovitim pritiscima roditelja, jer nekad i samo jedna četvorka zna biti itekako kobna te već na početku onemogućuje upis u željenu srednju školu. Dovoljno je samo pobrojati koliko učenika završava svoje osnovnoškolsko obrazovanje sa svim odličnim ocjenama u svjedodžbama. Je li to, zaista, realna slika njihova znanja? Odgovor stiže već u početnim tjednima nakon dolaska u srednje škole...
• Dvotjedna kronika
• Završio 13. Tjedan cjeloživotnog učenja
Objektivna informacija o postignućima učenika
Nacionalni su ispiti standardizirani postupci kojima se provjerava u kojoj su mjeri učenici ovladali znanjima, vještinama i kompetencijama iz pojedinih nastavnih predmeta, radi praćenja i unaprjeđivanja učinkovitosti obrazovanja. Rezultatima bi se trebali koristiti učitelji, nastavnici, učenici i kreatori obrazovnih politika…
• Razgovor: Doc. dr. sc. Višnja Rajić, Katedra za pedagogiju i didaktiku Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Mobing stvara toksično ozračje (i) u školama
Primjeri zlostavljanja na radnome mjestu mogu se pronaći u cijelom obrazovnom sustavu: od vrtića, preko osnovnih i srednjih škola, do fakulteta. Poznati su mi slučajevi profesora koje su njihovi nadređeni toliko maltretirali da su plakali prije odlazaka na nastavu…
ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA
• Rani i predškoskolski odgoj i obrazovanje: Inkluzija djece s oštećenjem vida
Socijalne priče u službi odgajanja
Socijalne su priče pažljivo napisane individualizirane priče dizajnirane za usvajanje socijalnoga razumijevanja u pojedinaca. Njome se želi postići to da djeca bolje razumiju cijelu situaciju u neposrednom okružju i umanje svoju zabrinutost zbog nje...
• OŠ Jagode Truhelke, Osijek: Nastava u doba korone
Ekranu, ekranu, reci mi što vidiš o meni?
Digitalni mediji olakšavaju svakodnevicu i čine naš život zanimljivijim, upotpunjuju naše slobodno vrijeme, no potrebno je zapitati se koliko su filteri i dodatni efekti obojili tu sliku i iskrivili naše viđenje stvarnosti...
• Zvonimir Šepat – sinteza stvaralačkoga opusa ukoričena u raskošnu monografiju
SAVJETNICI
• PRAVO | Organizacijski višak u školi (2) / Olivera Marinković, dipl. iur.
• ZDRAV ŽIVOT | Odakle sad taj kašalj? / dr. Ivo Belan
• Zadar: Medicinska škola Ante Kuzmanića|Regionalni centar kompetentnosti
• Vukovar: OŠ Antuna Bauera|Radujemo se svakom novom prvašiću
• Bakar: Osnovna škola|Povratak korijenima
• Još jedna knedlijada u Bregani
• Ćolnićevci poslali poruke mira
svestrano narodno izobraženje…
Ministarstvo ukida zakon o stručno-pedagoškom nadzoru
U e-savjetovanju plan je rada Ministarstva znanosti i obrazovanja za 2021. godinu. Namjera je promijeniti devet zakona, a Zakon o stručnopedagoškom nadzoru ukinuti jer je – zastario. Dijelovi provedbe nadzora propisat će se novim Zakonom o odgoju i obrazovanju…
Uspješna kampanja unatoč koroni
Organiziranjem kampanje u ovim izazovnim vremenima ističe se važnost kontinuiteta promicanja cjeloživotnog učenja te potrebe jačanja svijesti građana da je ono odgovor na dinamične promjene na tržištu rada te da se unatoč novim okolnostima može i treba cjeloživotno učiti i obrazovati…
• Od iduće školske godine nacionalni ispiti u osnovnoj školi
Formativno praćenje i vrjednovanje ne će umanjiti pritisak roditelja radi veće ocjene
Ni u kojem slučaju ne smijemo izgubiti povjerenje u učitelja kao dokimološkog stručnjaka. Međutim, nacionalni ispiti kao oblik samokontrole učitelja, potreban za ujednačavanje kriterija i utvrđivanje razine ostvarenosti ishoda učenja s obzirom na očekivanja, mogli bi biti izvrsno rješenje naših problema. Bitno je da obrazovna politika prepozna ispite kao alat za pomoć učitelju, a ne kao sustav kontrole i penalizacije…
• Blaženka Rogan, autorica knjige Moberi – psihopati i sociopati na radnome mjestu
REPORTAŽA | DJEČJI VRTIĆ CIPELICA, ČAKOVEC
Poticajno okružje za što sretnije djetinjstvo
Razvijamo samopouzdanje i kompetencije djeteta koje uključuju odgovornost za sebe i svoje potrebe, ali i odgovornost i poštivanje drugih i njihovih potreba. Najvažnije, omogućavamo djeci stjecanje pozitivnih navika prema sebi i okolini koja ih okružuje, naglašava ravnateljica Gordana Šoltić Siladi...
Priprema za školu i život
Važnost inkluzivnog odgoja i obrazovanja djece s oštećenjem vida u redoviti vrtić omogućuje svakom djetetu da do maksimuma razvije sve svoje sposobnosti. U sredinama gdje ne postoji specijalizirana ustanova za oštećenje vida veliku ulogu i odgovornost u tom procesu, uz neizostavnu ulogu roditelja, čine edukacijski rehabilitatori, odgojitelji, te uspostavljena dobra suradnja sa specijaliziranim centrom…
• Rad s djecom s teškoćama u razvoju
Virtualni Dani darovitih
Obilježavanje Dana darovitih u OŠ Jagode Truhelke u Osijeku već petu godinu naglašava važnost kreativne uporabe IK T-a u integraciji s drugim nastavnim predmetima, kao i u izradi maštovitih višemedijskih uradaka proizišlih iz raznih projekata i kreativnih aktivnosti u ovoj školi...
• Mladi u šumi medija
I bi svjetlost
„Umjetnički opus Zvonimira Šepata proistekao je iz klasične estetike, prožet je modernim likovnim senzibilitetom, s dosizanjem dojmljivog, prepoznatljivog izraza. Posvećenost krajoliku, u prikazu mirnog i uzburkanog mora, peljeških cvjetnih polja, zagorskih brežuljaka, paških maslinika, dovela ga je do istinski doživljene stvarnosti ljepote” (Stanko Špoljarić)...
• PSIHOLOGIJA | Daroviti učenici i razvoj njihovih potencijala/ Sanja Režek, profesor psiholog, OŠ A.G. Matoša Zagreb
SURADNICI JAVLJAJU
• Dubrovnik: OŠ Lapad|Klokan bez granica
• Zagreb: UD Dore Pejačević|Novo normalno
• Singapur: 32. Međunarodna informatička olimpijada|Još jedna žetva medalja
KUTAK ZA VAŠ TRENUTAK
• Doček prvašića u Bakru
• Međunarodni uspjeh malih Našičana
BIO NEKOĆ… POKUŠAJ OZAKONJENJA HRVATSKOGA ŠKOLSTVA
Osnova temeljnih pravilah javnoga obučavanja za Hèrvatsku i Slavoniu
[1849.]
Potrěboća, koju duboko osětjamo, jest, da se u javno obučavanje znatne proměne, znatna poboljšanja, te narodni pravac uvede. Dèržavne je vlade zadatja i dužnost u porazumljenju sa dèržavnim saborom i polag odobrenih po njemu načelih posla se tog ozbiljno latiti; to zahtěva ne samo važnost predmeta za cělo družtvo gradjansko, već i dužnost svakomu, ma i najsiromašnjemu dèržavljaninu pružiti prilike, te kèrčiti putove na prosvětu i
SVIJET
UK: U školama u Bristolu istraživat će se zaraza među učenicima
Škole i državni zdravstveni sustav imat će pristup prikupljenim podatcima kako bi se bolje pratila slika na razini gradova. Radit će se i na listama prisutnosti, rasporedu sjedenja i rasporedima nastavnih satova kako bi se nastava organizirala uz što bolje mjere opreza…