Tema broja - ŠTO NAS ČEKA U JOŠ JEDNOJ ŠKOLSKOJ GODINI POD MASKAMA
Cilj je zadržati učenike u školskim klupama, a model B i C na – rezervnoj klupi
Hrvatska u novu školsku godinu kreće s takozvanim relaksiranim mjerama u odnosu na prošlu školsku godinu, bez obveze cijepljenja odgojno-obrazovnih zaposlenika i bez uvođenja mjera predočenja covid-potvrda. Zasad. Jer, čak i ako se u novu školsku godinu zahvaljujući spomenutoj relaksaciji ulazi s nadom u normalnije stanje, jasno je da nema tog prognostičara koji bi potvrdio da će djelomična epidemiološka relaksacija preživjeti moguće „surfanje” po valovima do idućega lipnja... Napisao Marijan Šimeg
AKTUALNOSTI
• Umjesto uvodnika
Gotovo sve je dopušteno, ali…
Valja nam priznati da COVID-19 i dalje zaobilazi procesije, alke, prstence, kafiće, trgovačke centre, turističke destinacije, zimmer frei – pa dok traje, traje. Jedino valjda dramatično, neizvjesno i po svim propisima mora biti u školama. No, takva je sudbina obrazovanja na kojemu se uvijek kola slome, na kojemu se uvijek vježba strogoću i do zadnjeg se zareza poštuju sve mjere kojih se većina predvođena političkim „elitama” ne mora pridržavati. I samo retoričko pitanje jest: dokle će to tako?
• Iz ravnateljskog kuta
Brojke rastu, mjere popuštaju
Dok smo neprestano lebdjeli u svojevrsnim oksimoronima (manje zaraženih – zatvaranje, više ljudi u bolnicama – popuštanje mjera), nekako gotovo ispod radara prošla je činjenica da je ovo jedna od godina u kojoj će najmanje prvašića krenuti u školu. Novi popis stanovništva zasigurno će potvrditi da su mnogi svoju sreću otišli potražiti izvan granica Lijepe nam Naše...
• Dvotjedna kronika
Kvalitetna priprema za novu školsku godinu
Posao tajnika i računovođa poseban je i njima treba stalno usavršavanje i pomoć stručnjaka. Ministarstvo tim djelatnicima može pomoći s institucionalne razine, ali sadržajno za njih su od najveće koristi upravo ovakvi skupovi na kojima dobivaju kvalitetne informacije od stručnjaka koji im pomažu da se suoče s problemima koji ih svakodnevno čekaju na radnome mjestu…
• Analiza rezultata ispita državne mature
Znatiželju u mladih potiče upravo druženje s knjigom
Mladi jesu znatiželjni, no budimo objektivni – obrazovni sustav prilično je zastario, a poticanje znatiželje mladih u njegovu sklopu čini se kao znanstvena fantastika. Ima sjajnih učitelja i profesora koji uspijevaju održati i potaknuti znatiželju, ali i onih kojima je jednostavnije pristati na mehaniku učenja…
ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA
• Dječji vrtić Zvončići, Našice: Poučan projekt povratka u prirodu
Voljeti sebe onakvim kakav jesi
Svrha istraživanja bila je ispitati kako se učenici nose s izazovima u svakodnevnom životu i u školi te na temelju dobivenih rezultata unaprijediti uvjete u njihovu svakodnevnom okružju kako bi se u njemu osjećali bolje. Istraživanje je to – malo, ali vrijedno – iz kojega pouke mogu izvući i učitelji, i roditelji, i učenici...
• Srednja škola Metković: Uspješna provedba projekata vezanih za održivi razvoj
SAVJETNICI
• PRAVO | Otkaz s ponudom izmijenjenog ugovora / Olivera Marinković, dipl. iur.
• ZDRAV ŽIVOT | Iscjeliteljska snaga smijeha / dr. Ivo Belan
• Zagreb: Sveučilište na Šangajskoj listi|Između 601. i 700. mjesta na ljestvici najboljih
• Čakovec: I. osnovna škola|Međunrodna suradnja
• Melitino proljeće u Oroslavlju
• Zavičaj kroz virtualnu izložbu
O naizgled trivijalnom pitanju štrebera i štreberstva, na temelju vlastitog nastavničkog iskustva, promišljao je te u Omladini (1918.) pisao zaslužni hrvatski pedagog Jure Turić (1861. – 1944.)
Građanski - hoće, ne će? Ne mora…
U drugom polugodištu ove školske godine uvodi se kao pilot-projekt u dio zagrebačkih škola, a iduće godine taj bi program trebao zaživjeti u svim gradskim školama, najavili su. Prvo polugodište ove godine bit će posvećeno pripremi projekta, donošenju kurikuluma za izvođenje nastave i, dakako, edukaciji nastavnika...
• Hrvatska zajednica osnovnih škola održala seminar za tajnike i računovođe
Vratiti važnost eseju, ali i odustati od modela dviju razina znanja
Čak 3825 učenika dobilo je nula bodova na eseju ili je predalo prazan esej, a njih 1671 nije imao dovoljan broj riječi. U odnosu na prošlu godinu, kad je taj broj bio između 2000 i 2400, ovogodišnjih 14 posto pokazuju drastičan porast negativnih ocjena na eseju. Dodatno zabrinjava to što je od tog alarmantnog broja čak 3700 maturanata položilo hrvatski jezik i možda upisalo kroatistiku, pravo, novinarstvo...
• Razgovor: Anita Peti-Stantić i Vedrana Stantić, autorice knjige o važnosti čitalačkih navika za razvoj djece i mladih
REPORTAŽA | OSNOVNA ŠKOLA PREČKO, ZAGREB
Inovacije, kreativnost, suradničko i cjeloživotno učenje
Poslanje naše škole jest imati sretno dijete, jer to znači da je ono uspješno i u odgojnom i u obrazovnom smislu. Žao mi je vrlo često djece koja su opterećena previsokim očekivanjima svojih roditelja, jer ocjena vrlo dobar već je neuspjeh. Zašto to mora biti tako? Svako dijete ima neki potencijal, a učitelji i škola su tu da mu pomognu i omoguće da ga razvije do vlastitoga maksimuma. Nekome je maksimum ocjena dobar, a nekome odličan. I svaka se ocjena mora promatrati kao uspjeh. Nema neuspješnih u našoj školi, govori nam ravnateljica Jadranka Oštarčević...
Dječje lutkarsko stvaralaštvo od prirodnih materijala
Kako bi se djeca od najranije dobi što više približila prirodi i vratila se samom osjećaju „slobode” u njoj, potrebno im je pokazati kako se od prirode i prirodnih materijala mnogo toga može načiniti, primjerice izrađujući lutke od materijala koje im je podarila sama priroda. Tako se djeca približuju i ponovno vraćaju prirodi i njezinim dobrobitima…
• OŠ Domovinske zahvalnosti, Knin: Istraživanje „Kako vidim sebe”
Moru vratiti njegovo – čistoću, ljepotu i ljubav
U Srednjoj školi Metković, u Metkoviću, već dulje vrijeme provode se zanimljivi projekti vezani za održivi razvoj, a posebice za zaštitu Mediterana. Dva zadnja projekta, u kojima su predstavljene mogućnosti multidisciplinarnosti u nastavi kroz integraciju više predmeta, postigli su i zavidan međunarodni uspjeh...
• PSIHOLOGIJA|Učenici bez škole kao brod bez sidra / Sanja Režek, profesor psiholog, OŠ A.G. Matoša Zagreb
SURADNICI JAVLJAJU
• Bednja: OŠ Franje Serta|Ostavljamo svoj trag za budućnost
• Maruševec: OŠ “Gustav Krklec”|Ekoškola PŠ Druškovec obnovila status
KUTAK ZA VAŠ TRENUTAK
• Klenovnički mladi planinari na Ravnoj gori
• Osječka kreativa u travi
BILO NEKOĆ… JEDNO PEDAGOŠKO PROMIŠLJANJE O „ŠTREBERSTVU ”
Tko je „štreber”? [1918.] Jure Turić
Ako bi netko, sjećajući se svojih školskih dana, ustvrdio da u njegovu/njenu razrednom odjelu nikad nije bilo štrebera, imali bismo razloga pomisliti da nam to govori osoba koja je nekoć bila baš to, štreber(ica). Nemoguće je, naime, da štrebera nije bilo, da ih nema, i da ih neće biti. Oni su, moglo bi se reći, vječni, bit će ih i kad/ako škole ne bude.
SVIJET
Škole u Austriji i Kini ne žele upisati necijepljene učenike
Vlasti u Kini namjeravaju do kraja godine cijepiti 64 posto stanovništva. Oni koji još nisu, trebaju se što prije cijepiti kako bi svojoj djeci omogućili povratak u školu, glasila je obavijest u provinciji Gangxi sredinom srpnja. Državna agencija za zdravstvenu zaštitu i dalje navodi da je cijepljenje dobrovoljno, ali su lokalne vlasti one na koje se u isto vrijeme radi pritisak da ulože napore kako bi se što više osoba cijepilo…