Tema broja - NAGRAĐENI ODGOJNO-OBRA ZOVNI DJELATNICI O SVOM POLOŽAJU, PRIMANJIMA I UVJETIMA RADA
Imamo entuzijazam, znanje, organiziranost i kvalitetu, ali nemamo plaće i status kakav zaslužujemo
Iako svojim plaćama nije zadovoljno 70 posto učitelja i nastavnika, 88,8 posto njih misli da ne mogu utjecati na obrazovnu politiku, a čak 95 posto njih smatra da ih političari ne cijene i ne uvažavaju, većina učitelja i nastavnika i dalje uživa u svom radu te ih posao osobno ispunjava – 82,8 posto ih tvrdi da uživaju u poučavanju, a 78,4 posto i dalje su puni entuzijazma... Napisali Marijan Šimeg i Mirela Lilek / JL
AKTUALNOSTI
• Umjesto uvodnika
Jer, učitelji su temelj svega
Nema kadrova na tržištu. Ili ljudi više ne žele raditi u razredu. Problem je u svim onim silnicama koje sam spominjao na početku, jer nitko ne želi krvariti pet godina na nastavničkom studiju, a onda do smrt raditi „za čavle”. A drukčije perspektive, čini se, za učitelje nema. Na nastavničkim smjerovima prirodoslovno-matematičkih fakulteta ove je jeseni, posve logično, bio pomor. Gotovo da se nijedan kandidat na njih nije upisao…
• Iz ravnateljskog kuta
Prijeko potrebna pomoć
Školska svakodnevica nudi sliku koja je prije nekoliko desetljeća bila gotovo nepoznata (nekima možda i nezamisliva) ? u razredima uz pojedine učenike u klupama sjede i odrasle osobe. Iz godine u godinu potreba za brojem pomoćnika u nastavi samo se povećava, učenika kojima je nužna pomoć sve je više, no osoba koje bi tu potrebu željele pružati sve je manje. Jasno je i zašto, odricanja pomoćnika u nastavi su golema, učeničke teškoće sve su raznovrsnije, a plaća je (svim eventualnim povećanjima usprkos) i dalje apsolutno neprimjerena te (pre)mala…
• Dvotjedna kronika
Akademija ima što reći…
Monografija „Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (2011. – 2018.)”, urednika akademika Zvonka Kusića, predstavljena je u nazočnosti brojnih uzvanika 11. listopada u atriju palače Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Na 618 stranica tvrdo ukoričene monografije objavljen je izbor iz bogatog pregleda događanja u Hrvatskoj akademiji znanosti i umjetnosti u razdoblju od 2011. do 2018. kada je predsjednik HAZU-a bio akademik Zvonko Kusić…
• Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Senat prihvatio nove prorektore
Rektor Stjepan Lakušić u svoj je prorektorski tim izabrao Borisa Brkljačića (Medicinski fakultet), Dubravka Majetića (Fakultet strojarstva i brodogradnje), Juricu Pavičića (Ekonomski fakultet), Tomislava Josipa Mlinarića (Fakultet prometnih znanosti), Anamariju Musu (Pravni fakultet), Tibora Penteka (Fakultet šumarstva i drvne tehnologije), Tomislava Bolanču (Fakultet kemijskoga inženjerstva i tehnologije) i Jasenku Ostojić (Muzička akademija)…
• Održana panel-rasprava o participaciji djece u školi
REPORTAŽA | OSNOVNA ŠKOLA OKRUK, OKRUG GORNJI, ČIOVO
Nijedna škola nije toliko malena da ne bi mogla biti velika!
Škola i vrtić temeljne su institucije svake lokalne zajednice. Mjesto gdje se susreću svi bez obzira na nacionalne, vjerske, političke, socijalne ili bilo kakve druge kara kteristike obitelji iz kojih dolaze. I tu moramo biti jedno. Zajedno. Brinuti se jedni o drugima. Učiti i odgajati, stvarat i bolje temelje društva za sutra, smatra ravnateljica ravnateljica Bruna Dadić...
Planinarenje – najpoželjniji oblik učenja
Fizička aktivnost u prirodi sigurno je najpoželjniji oblik učenja. Dijete dobiva iskustvo stvarnoga svijeta, istražuje, oblikuje, izvještava. Kada putuje, stvarno ide nekamo, boravi u prirodi, a ne mašta o tomu za računalom ili u klupi učionice. Točno zna gdje mu je granica i zbog toga se osjeća sigurnim. To je velika razlika u odnosu na učenje putem interneta ili u učionici. Ali, ne isključuju se međusobno…
• Nastava matematike u sedmom razredu osnovne škole
Zaštita djece i podrška obiteljima
Zahvaljujući programu „EU Jamstvo za svako dijete”, namijenjenom ponajprije djeci s teškoćama i pripadnicima nacionalnih manjina, promijenjeni su nastavni planovi stručno-pedagoške prakse pa tako studenti preddiplomskoga sveučilišnog studija ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek u Čakovcu, dio obvezatne stručne prakse odrađuju u neformalnom okružju Centara igre…
• PSIHOLOGIJA | Učenje i tehnologija/ Sanja Režek, profesor psiholog
SURADNICI JAVLJAJU
• Osijek: Prehrambeno-tehnološki fakultet|O studenskoj GREEN
• Nova Gradiška: OŠ Ante Starčevića|Susret pjesnika
• Veliko Trgovišće: Osnovna škola|Dječji tjedan
• U Zadru otvoren novi studentski dom s restoranom
BILO NEKOĆ… TUMAČENJE GENIJALNOSTI
Nietzsche kao pedagog [1908.] Davorin Trstenjak
U školskoj i pedagoškoj historiografiji obilje je radova koji nastoje otkriti, opisati te objasniti koje su i kakve poglede na odgoj/obrazovanje imale povijesno značajne osobe, od antičkih filozofa do suvremenih znanstvenika… Davorin Trstenjak s tim je ciljem pisao u Napretku o nekima od velikana…
Otac prijetio nastavnici zbog ocjena, osuđen na šest mjeseci uvjetnog zatvora
Šest mjeseci uvjetnog zatvora i obvezu podmirenja tisuću kuna troškova kaznenog postupka dobio je 48-godišnjak koji je prijetio nastavnici. Bio je nezadovoljan ocjenama svoga djeteta te nastavnicu iz jedne zagrebačke škole vrijeđao uz izravne prijetnje. Danica.hr piše kako je 48-godišnjak osuđen zbog ozbiljnih prijetnji. Prvo ju je nazvao i vrijeđao putem telefona, da bi joj na mail adresu poslao poruku prijetnje i uvrede…
• Predstavljena monografija „Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (2011. – 2018.)”
Zagreb dobio Spomenik djetetu
Na Svjetski dan učitelja, u dvorištu Učiteljskoga fakulteta u Zagrebu svečano je otkrivena skulptura Spomenik djetetu, autorice djevojčice Franke Cindrić, polaznice Dječjeg vrtića Petar Pan u Zagrebu, čiji je rad, pod vodstvom njezine vrtićke odgojiteljice Lucije Pejić, pobijedio na natječaju koji je raspisan tijekom 2021. godine u sklopu projekta „Dijete u središtu”, kojim su pozvana djeca iz cijele Hrvatske da oblikuju i prijave svoju skulpturu na zadanu temu…
• Sveučilište u Zagrebu
Želimo da se svako dijete dobro osjeća u svojoj školi
Nudimo našu podršku svima koji žele jačati participaciju djece u školi – jer smo uvjereni da će to poboljšati ukupno ozračje u školi i pridonijeti mentalnoj dobrobiti djece u školi. Spremni smo doći u škole i razgovarati s odgojno-obrazovnim radnicima i djecom o tome, te zajednički razvijati dijalog o ovim temama koje još uvijek izazivaju dosta nedoumica i pitanja – poručuje pravobraniteljica Pirnat Dragičević…
ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA
• Planinarsko -znanstveni projekti u OŠ Vjenceslava Novaka u Zagrebu
Provjera Eratostenova eksperimenta
Kako je Eratosten izmjerio opseg Zemlje? Lijepo! Naši su učenici to provjerili pomoću štapa i Sunčeve sjene i naravno – primjenjujući znanje iz matematike koje su do tada stekli. Budući da je Eratosten bio i matematičar i geograf, bilo je logično povezati ta dva predmeta u provođenju eksperimenta. Okupile smo učenike sedmih razreda koji pohađaju dodatnu nastavu i krenule u provedbu eksperimenta, s učenicima iz OŠ Župa dubrovačka iz Mlina...
• Studentska praksa u pilot -programu „EU Jamstvo za svako dijete” u Međimurskoj županiji
SAVJETNICI
• PRAVO | Pravo na godišnji odmor nakon prekida radnog odnosa / Olivera Marinković, dipl. jur.
• ZDRAV ŽIVOT | PMS – postoje načini za olakšavanje tegoba / dr. Ivo Belan
konferenciji pričalo se u Norveškoj
• Bakar: Osnovna škola|Prva mobilnost učitelja u Erasmus+ projektu „Spretni i sretni”
KUTAK ZA VAŠ TRENUTAK
• Gospićki zadrugari oduševili na „Jeseni u Lici”
• Orijentacijsko hodanje Učeničkog doma Virovitica
SVIJET
„TikTok mozak” nije sposoban učiti
TikTok je preuzeo djecu tijekom pandemije i kad su se nakon dvije godine vratili redovnoj nastavi i obvezama, pokazalo se da to više nisu ista djeca te da je jako teško vratiti ih na „stare postavke”. Nastavnici se muče održati pozornost učenika te se izboriti s „TikTok mozgom”, kako ga nazivaju neki stručnjaci. Zbog svakodnevne višesatne izloženosti brzim i kratkim sadržajima mladi sve više psihosocijalno i akademski zaostaju. Stalna podijeljenost pažnje između gledanja videoisječaka i praćenja nastave čini učenje i čitanje nemogućom misijom…