Tema broja - ŠTO I KAKO RADE UČITELJI MENTORI POBJEDNIKA NA DRŽAVNIM PREDMETNIM NATJECANJIMA
Lijep je osjećaj reći – „to sam ga ja naučila”
U ovom broju objavljujemo priče mentora državnih prvaka iz engleskoga, biologije, geografije, filozofije i vjeronauka o tome što im znače uspjesi njihovih učenika, na koje ih sve načine pripremaju, kako su izgledala natjecanja i zašto im je upravo vrijeme posvećeno najboljim učenicima iznimno zadovoljstvo i kruna njihova rada, a uspjesi njihovih učenika izvor nemjerljive sreće, ponosa i zadovoljstva... Napisali Marijan Šimeg i Mirela Lilek / Jutarnji list
AKTUALNOSTI
• Umjesto uvodnika
Tko ima takvu mladost…
U posljednjih nekoliko godina sve se to pomalo estradiziralo. Zbog korone dvaput su podjele Oskara bile virtualne, preko Facebook i Youtube videokanala, preko kojih je išla i prošlotjedna svečanost koja se ipak održala uživo. Pa onda glavne zvijezde nisu mladi oskarovci nego duhoviti i sveprisutni mlađahni TV voditelj koji je malo razgovarao s nekolicinom učenika i zbijao pošalice na svoj i tuđi račun....
• Iz ravnateljskog kuta
Sustav – to smo mi
Dio tog sustava, posredno ili neposredno, čine i razni inspektori, pravobranitelji, sindikati, centri za socijalnu skrb, policija, pa i turističke agencije koje organiziraju terenske nastave i koje si mogu dopustiti da ne realiziraju određeno putovanje, ali i ne vrate uplaćeni novac… U tom je sustavu i još cijeli niz „ljudskih čimbenika” od kojih bi svaki mogao zaslužiti svoju rečenicu ili cijeli odlomak. Stoga, kad budemo (prije ili kasnije) pokušali „zagristi” neku novu reformu, nemojmo ponovno za sve okrivljavati sustav i njegovu veličinu te inertnost....
• Dvotjedna kronika
Svaki drugi učenik ima tek osnovna znanja iz hrvatskoga, matematike i biologije
Nacionalni ispiti ispunili su svoju svrhu i jasno pokazali koja su stvarna učenička znanja i kompetencije. Pritom učeničke prosudbe vlastitog znanja bolje opisuju dobivene rezultate od školskog uspjeha…
• Jedina delegacija iz Hrvatske na Simpoziju mladih u Grčkoj
Od „uličnih” projekata do svjetski poznatih festivala
Od brojnih kulturnih događanja ovog ljeta probrali smo ona najzanimljivija, posebno za mlađe u širokom rasponu od živih aktivnosti u kojima mogu sami sudjelovati, do velikih i kompleksnih festivalskih zbivanja.…
• OŠ Rapska, Zagreb: Vrijedan projekt
Otvaramo knjigu podravskoga blaga
Svrha je natječaja Kanižajada Limačijada za učenike osnovnih i srednjih škola u Republici Hrvatskoj da u mladih razvija svijest o važnosti izražavanja pisanom riječju na hrvatskom jeziku, poticanje kreativnosti i pisanje humorističnih oblika u stihu i prozi. Natječajem odajemo počast Paji Kanižaju, vrsnom i omiljenom književniku za djecu i mlade. Nakon ovogodišnje podjele nagrada auli Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu nagrađeni učenici te njihovi mentori i pratitelji zaputili su se u Pajinu Podravinu…
• Učeničko stvaralaštvo – Izbor radova s ovogodišnjega LiDraNa i LIK-a
Sinteza spoznaja o hrvatskoj regiji prepoznatljiva identiteta i bogate baštine
Obrađeni pojmovi u Turopoljskom leksikonu tematski se kreću u rasponu od geologije i arheologije, obuhvaćaju prirodoslovna obilježja regije, podatke o naseljima i stanovništvu, etnografska i jezikoslovna obilježja, obavijesti o kulturnome stvaralaštvu i postignućima, bogatoj umjetničkoj i spomeničkoj baštini, nakladništvu i prosvjeti, politici i gospodarstvu, sve do sporta i zabave…
• PSIHOLOGIJA | A za kraj - odmor / Sanja Režek, profesor psiholog, OŠ A.G. Matoša Zagreb
SURADNICI JAVLJAJU
• Split: OŠ Sućidar | Učenici izradili zavičajnu slikovnicu „Lipe riči”
• Koprivnica: OŠ „Antun Nemčić Gostovinski” | Putositnice
KUTAK ZA VAŠ TRENUTAK
• Slavenski pod zvijezdama
• Rad u vrtu i na njivi najbolji je oblik cjeloživotnog učenja
BILE NEKOĆ… UČITELJSKE SKUPŠTINE
Dojmovi s naših skupština [1906.] Davorin Trstenjak
Da se sastavlja hrvatska antologija znamenitih učiteljskih govora i članaka što nadahnuto o važnosti struke i slobode učiteljske zbore, valjalo bi – čini nam se – uzeti u obzir i tekst što ga Davorin Trstenjak (1848. – 1921.), višestruko zaslužni hrvatski učitelj i pedagog, objavi 1906. godine u Napretku, nakon održavanja izvanredne opće skupštine Saveza hrvatskih učiteljskih društava.…
Ni slabašni Oskar znanja ne može umanjiti uspjeh učenika i mentora
Istoga dana organizirana je dodjela najvažnije nagrade u obrazovanju Oskar znanja (podijeljena u dva dana, posebno za osnovce i srednjoškolce). Zbog promjena u organizaciji, skromnom prostoru i atmosferi bez dojma svečanosti pojedini sudionici upućuju kritike organizatoru – Agenciji za odgoj i obrazovanje...
• Predstavljeni rezultati nacionalnih ispita
Osječki mladostaši kao novi naraštaj građana svijeta
World Cultural Heritage Youth Symposium 2022 održan je sredinom travnja, a jedina delegacija iz Hrvatske bili su upravo učenici 8. razreda OŠ „Mladost”: Benjamin Bojan Vojković (8. a), Ita Blašković (8. c), Vito Svetina (8. a), Lana Tatić (8. c) i Matej Horvat (8. a) sa svojom nastavnicom njemačkoga jezika Renatom Borovac…
• Bogato kulturno ljeto diljem Hrvatske
Vršnjačka pomoć u učenju
Učenici volonteri donose korist zajednici, a radeći za korist drugih volonteri istodobno rade i na osobnom razvoju. Tijekom aktivnosti vršnjačke pomoći u učenju učenicima je bilo zabavno, zanimljivo, lijepo, osjećali su se ponosno, sretno, ispunjeno…
REPORTAŽA | DJEČJI VRTIĆ „BALONČIĆ”, SVETVINČENAT
Igra kao najučinkovitija metoda poučavanja djece predškolske dobi
Usmjereni smo na praćenje, prepoznavanje i zadovoljavanje potreba djece, ali i kreiranje poticajnog okružja. To podrazumijeva kvalitetu odnosa odgojitelja i drugih odraslih u vrtiću prema djetetu te cjelokupno oblikovanje prostora u kojem dijete boravi, igra se, uči i živi, ističe za Školske novine ravnateljica Elijana Perković...
ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA
• Stopama Paje Kanižaja: Uz dodjelu nagrade Kanižajada Limačijada
Tamo gdje rastu riječi...
I ove godine u zadnjemu broju Školskih novina prije ljetnoga odmora, u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje, donosimo izbor najboljih literarnih i likovnih radova sa središnjih državnih smotrâ literarnoga i likovnoga stvaralaštva učenika osnovnih i srednjih škola – LiDraNo i LIK...
• Uz „Turopoljski leksikon ” u izdanju Leksikografskoga zavoda Miroslav Krleža
SAVJETNICI
• PRAVO | Ostavka člana Školskog odbora / Olivera Marinković, dipl. jur.
• ZDRAV ŽIVOT | Iskoristite maksimalno svoje vikende / dr. Ivo Belan
• Rijeka: Strojarska škola za industrijska i obrtnička zanimanja | Vrijedna donacija
• Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet | PrevLab dobio nagradu Američkog udruženja za prevencijska istraživanja
• 160 godina školstva u Klenovniku
• Na dječjem igralištu uz topličku školu otvoren fitness-park
SVIJET
Plan oporavka učenja za zemlje Europe i srednje Azije
Dokazi su jasni: zemlje u svakom kutku planeta proživljavaju krizu učenja. Unatoč tomu, danas je u školama diljem svijeta više djece nego ikad u povijesti, bez obzira na poremećaje povezane s pandemijom. U 2010. godini prosječna je odrasla osoba imala završenih 7,6 godina školovanja, što je dvostruko više u usporedbi s 3,2 godine koje je prosječna odrasla osoba završila 1950. To je važno postignuće, ali dovode li te dodatne godine obrazovanja do stvarnog učenja i akumulacije ljudskoga kapitala?