Tema broja - ŠTO I KAKO RADE UČITELJI MENTORI POBJEDNIKA NA DRŽAVNIM PREDMETNIM NATJECANJIMA
Od mukotrpnog rada do izjave – „Njihove pobjede nemaju veze sa mnom”!
U ovom i idućem broju Školskih novina objavljujemo priče mentora državnih prvaka iz matematike, hrvatskog, engleskog, fizike, kemije, biologije, geografije, filozofije i etike o tome što im znače uspjesi njihovih učenika, na koje ih sve načine pripremaju, kako su izgledala natjecanja i zašto im je upravo vrijeme posvećeno najboljim učenicima iznimno zadovoljstvo i kruna je njihova rada... Napisali Marijan Šimeg i Mirela Lilek / Jutarnji list
AKTUALNOSTI
• Umjesto uvodnika
Gledamo li istu fotografiju maturanata!?
Pola tog CNC slavonskobrodskog razreda diglo je ruku jer su spremni za maturu, a da nisu ni znali što čine. No, slijedili su svoj uzor ? razrednicu. Je li takvim uzorima mjesto u školi? I mogu li oni odgajati i obrazovati našu djecu!?
• Iz ravnateljskog kuta
Tramvaj zvan Čežnja
Resorno ministarstvo nastavilo je trend da se čelna osoba u zgradi na Sveticama ne zadržava dugo pa je promijenjeno već nekoliko ministara znanosti i obrazovanja, cjelovitu reformu pokušala je zamijeniti djelomična reforma pod nazivom Škola za život, obrazovnih prosvjeda (s više ili manje uspjeha) bilo je i dalje, a neki od onih koji su se aktivno suprotstavljali političarima i njihovu „kočenju” tijeka reforme i sami su naposljetku „zagazili” u političke vod…
• Dvotjedna kronika
Planiranje i programiranje u obrazovanju odraslih
Nije nerealno očekivati da cjelokupno obrazovanje odraslih u perspektivi bude financirano putem vaučera. Hrvatska je među prvim europskim zemljama koje to prakticiraju pa imamo priliku postati model dobre prakse i uzor drugim europskim zemljama. Uostalom, Hrvatska je godinama bila uzor drugima u području obrazovanja odraslih pa zašto to ne bi opet postala…
• Počela državna matura
Djeca na čekanju
Djeca su tijekom pandemije bila „na čekanju”. Pravobraniteljica upozorava da izvanredne situacije ne mogu biti izgovor za odgađanje dječjih prava i potreba, već, upravo suprotno, trebaju biti još jači poticaj da kao društvo tražimo rješenja koja će u prvi plan staviti dječju dobrobit…
• Predstavljamo ovogodišnje stipendistice Nacionalnog programa stipendiranja L’Oreal – UNESCO „Za žene u znanosti ”
REPORTAŽA | OSNOVNA ŠKOLA ŽUPA DUBROVAČKA, MLINI
Obrazovanje je oduvijek važno za svekoliki napredak stanovnika Župe
Učenicima nudimo sve što možemo kako bismo im kvalitetno ispunili slobodno vrijeme i omogućili im da razvijaju svoje talente i zadovoljavaju potrebe koje imaju. Radimo u jednoj smjeni i škola je poslijepodne slobodna za sve izvannastavne programe, govori ravnatelj Anton Jurkić...
Književnim stvaralaštvom do suradničkih kompetencija
Kroz književno stvaralaštvo i dramski izričaj željeli smo u djece potaknuti socioemocionalni razvoj, odnosno razvoj samovrjednovanja, te stvaranje bolje slike o sebi kao uspješnom djetetu koje posjeduje određene vještine i kompetencije, osvijestiti kod djece ono u čemu su dobri i pohvaliti ih za to, ali isto tako ih potaknuti da nešto u čemu nisu toliko dobri razvijaju i budu uporni…
• Suradnja OŠ I. G. Kovačića iz Staroga Petrova Sela i Gimnazije Nova Gradiška
Tužna li si, o Hrvatsko moja!
Dok se u hrvatskim školama bude kadroviralo kako se kadrovira, dok nam udžbenici budu takvi kakvi jesu, dok se naši različiti predsjednici budu hvalili svojim govorenjem engleskoga i drugih stranih jezika, a u isto vrijeme budu ismijavali one koji govore samo hrvatski, dok se zakonski mnogi ovi problemi ne urede, položaj se hrvatskog jezika ne će promijeniti…
• PSIHOLOGIJA | Naučena bespomoćnost / Sanja Režek, profesor psiholog, OŠ A.G. Matoša Zagreb
SURADNICI JAVLJAJU
• Bibinje: OŠ Stjepana Radića|Superpravednici
• Sveučilište u Zagrebu|Priča o kravati
KUTAK ZA VAŠ TRENUTAK
• Zlatna medalja vukovarskim gimnazijalkama
• Dom u meni, dom oko mene
BILA NEKOĆ… JEDNA VIZIJA HRVATSKE PROSVJETE
Prosvjetne smjernice Antuna Radića [1940.] Pavao Vuk-Pavlović
Bilo je u povijesti hrvatskoga školstva pojedinaca koji su ne samo „u glavi” svojoj, nego i „crnim na bijelome” imali razrađene cjelovite vizije nacionalnog odgojno-obrazovnog sustava, drukčijeg (držahu: boljeg!) od nekoć postojećega. O jednoj takvoj viziji, onoj što ju je pomno osmislio i javno zagovarao Antun Radić (1868. – 1919.), izlagao je Pavao Vuk-Pavlović na svečanoj sjednici Hrvatskog pedagoško-književnog zbora 14. siječnja 1940. godine u Zagrebu...
Osnovci demolirali privatnu kuću, ravnatelj: „Strašno, kao da žive u virtualnom svijetu”
Oko 250 učenika osnovne škole iz Međimurja krenuli su s učiteljima na izlet od Nedelišća do Bosnarova grunta u obližnjem Badličanu, a skupina od njih 50 izdvojila se i pronašla „zabavu” koju će pamtiti po posljedicama. Prijavljeni su nakon što su devastirali privatnu kuću – porazbijali su vrata i prozore, tanjure i pronađene privatne dokumente iz ormara i ladica. Uz to, popeli su se na tavan i pobacali dio crijepova s krova…
• Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih: Međunarodni andragoški simpozij
Muke s prostorom i CD sviračima
U nekim je školama i ove godine problem bio organizacija prostora i kadra za nadzor učenika s teškoćama koji ostvaruju pravo na prilagođeni ispit. U dijelu škola zamjerku ispitu iz engleskoga daju zbog toga što se za zvučni dio ispita i dalje upotrebljavaju zastarjeli nosači zvuka, CD -ovi…
• Pravobraniteljica za djecu o dječjim pravima u vrijeme pandemije
Hrvatska ( još ) nije prepoznala važnost ulaganja u znanost za napredak društva
Ovogodišnje četiri stipendistice redom dolaze sa Sveučilišta u Zagrebu: Katarina Mužina (Fakultet kemijskog inženjerstva i tehnologije), Marsela Polić (Fakultet elektrotehnike i računarstva), Ana Novačić (Prehrambeno-biotehnološki fakultet) i Natalia Ivanjko (Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu)…
ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA
• Rani i predškolski odgoj i obrazovanje
Školska godina s Marulićem
Svrha je projekta bila upoznati život i stvaralaštvo Marka Marulića, njegovo značenje za hrvatsku, ali i europsku kulturu, upoznati obilježja vremena u kojem je živio i stvarao te propitati njegov doprinos u oblikovanju hrvatskog identiteta. Svrha je suradnje bila povezati učenike osnovne i srednje škole u iskustvu učenja, a učitelje potaknuti na razmjenu iskustva i načina poučavanja...
• Položaj hrvatskoga jezika u današnjoj nastavi
SAVJETNICI
• PRAVO | Godišnji odmor nakon povratka s rodiljnog i roditeljskog dopusta / Đurđica Šoić, pravna savjetnica HZOŠ-a
• ZDRAV ŽIVOT | Gubitak kontrole nad mokraćnim mjehurom / dr. Ivo Belan
• Hvar: DV Vanđela Božitković|Posjet Poljunu
• Zadar: OŠ Šimuna Kožičića Benje| Fotografija u geografiji
• Nastava matematike u učionicama na otvorenome
• Vrtni festival u Pakracu
SVIJET
Programiranje potiče kreativnost i promiče nove metode učenja
Programiranje iziskuje mnogo praktičnoga rada. Ono zahtijeva da djeca budu aktivno uključena u proces. S obzirom na to da je programiranje vizualna aktivnost, djeca moraju vidjeti koncepte i procese na djelu, umjesto da samo čitaju o njima. Kao rezultat toga, učenje programiranja sjajan je način za djecu da unaprijede svoju koncentraciju i raspon pozornosti…