Tema broja - PROFESIONALIZACIJA U ODGOJNO-OBRAZOVNIM USTANOVAMA
Ravnatelji moraju imati stabilnost, sigurnost, slobodu i autonomiju
Ravnatelji odgojno-obrazovnih ustanova pod stalnom su lupom javnosti, o njima se pričaju ružne stvari… te „jedino Hajduk i ravnatelji škola žive vječno”, te da su uhljebi, niškoristi, lezilebovići, politički birani, nesposobni, neradnici koji maltretiraju svoje djelatnike tražeći od njih da samo rade posao za koji su plaćeni… Doista čudne kvalifikacije za ljude koji su do jučer bili divne osobe, kvalitetni učitelji, omiljeni u društvu, a čim su postali ravnatelji okrenuli su se za 180 stupnjeva i pretvorili se u nesposobnjakoviće koji samo sanjaju o tome da do smrti budu ravnatelji u svojoj školici... Napisali Marijan Šimeg i Mirela Lilek / Jutarnji list
AKTUALNOSTI
• Umjesto uvodnika
Profesionalci ili zamjena za dulji rodiljni!?
Nitko od sadašnjih ravnatelja, pretpostavljam, ne misli da se „vjenčao” za ravnateljski stolac, ali činjenica je da je prema postojećim zakonskim rješenjima velika opasnost da ravnatelj po isteku mandata lako završi na cesti umjesto u razredu iz kojega je uskočio na privremenu dužnost pa se zbog takve radne i životne perspektive na aktualnim reizborima gotovo i ne javljaju novi pretendenti na taj „sveti” školski stolac…
• Iz ravnateljskog kuta
Neka rade svoj posao
Siguran sam, isto tako, da mnogi pojedinci iz prethodnih odlomaka znaju neku Dariju ili Zdravku, nekoga Gorana ili Sašu koji naprosto „žive” za školu, koji zdušno obavljaju sve što se stavi pred njih, koji imaju sjajan odnos sa zaposlenicima i uvijek su spremni pomoći, koji „šibaju” projekte kako bi učenici bili na dobitku, koji neprestano žele učiti kako bi bili još kvalitetniji u radu. Ukratko ? shvaćaju svoj posao na najprofesionalniji mogući način…
• Dvotjedna kronika
Nagrade i priznanja najzaslužnijima
Akademik Velimir Neidhardt zahvalio je generacijama nekadašnjih članova, velikana hrvatske znanosti, umjetnosti i kulture koji su gradili Akademiju i hrvatski nacionalni identitet i društvo svojim znanstvenim dostignućima i umjetničkim djelima…
• Razgovor: Antonija Gladović, ravnateljica Agencije za mobilnost i programe EU-a
Prvi se put naknada za prijevoz veže za cijenu goriva
Ovisno o udaljenosti na kojoj putuju, iz svoga su džepa morali doplatiti između nekoliko tisuća i nekoliko desetaka tisuća kuna. Zahvaljujući novom TKU-u zakidanje radnika na troškovima prijevoza znatno će se smanjiti…
• Razgovor: Izv. prof. dr. sc. Ante Bilić Prcić, dekan Edukacijsko -rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
REPORTAŽA | POMORSKO-TEHNIČKA ŠKOLA DUBROVNIK
Škola iz koje se jednako lako ulazi u svijet rada, ali i na fakultet
Naši su praktikumi jako dobro opremljeni, imamo simulatore na kojima učenici mogu vježbati brojne pomorske manevre i to u različitim klimatskim uvjetima. Uveli smo i robotiku i učenicima je to vrlo atraktivno. Ministarstvo pomorstva financiralo je izgradnju školskoga broda Kraljica mora kojim se koriste sve pomorske škole za praktičnu nastavu. Učenici moraju na brodu odraditi 40 sati praktične nastave. To im je prilika da upoznaju struku, ali i način života na moru, ali i neke praktične stvari koje im u školi ne možemo ni simulirati, govori nam ravnatelj Antonio Lučić...
Socioemocionalni razvoj i slikovnica
Slikovnica je, sama po sebi, poticaj djeci za razumijevanje i rješavanje različitih problemskih situacija u procesu komunikacije, kao razmjena informacija i iskustava s djecom, ali i odraslima. Slikovnica vodi dijete u drugu dimenziju stvarnosti koja mu pomaže bolje razumjeti sebe i drugoga, pomaže mu u socijalizaciji emocija i razvoju emocionalne inteligencije, usvajanju socijalnih vještina te jačanju samopouzdanja i samosvijesti…
• OŠ Obrovac: Projektna nastava uz Dan planeta Zemlje
Zašto smo Vukovaru rekli – NE
Nismo odbili voditi učenike u Vukovar iz nekih ‘viših’ razloga, primjerice: nemamo dovoljno vremena za pripremu, treba nam vrijeme za posjet frizeru, treba pomno odabrati odjeću... Nismo čak odbili to učiniti niti iz ‘principijelnih razloga’, uvrijeđeni time kako se netko usuđuje poslati nastavnicima raspored samo sedam dana ranije, odbili smo zato što nam je najvažnija bila dobrobit učenika. A ona je bila ugrožena predviđenom satnicom putovanja…
• PSIHOLOGIJA | Vole li učenici psihološke testove? / Sanja Režek, profesor psiholog, OŠ A.G. Matoša Zagreb
SURADNICI JAVLJAJU
• Budinščina: OŠ Vladimir Nazor|LIK 2022
• Ivanec: OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog| Godina Marka Marulića u PŠ Salinovec
KUTAK ZA VAŠ TRENUTAK
• Mobilni planetarij oduševio male Kožičiće
• Manifestacija „Ča-more-judi” oduševila osnovce Splitsko-dalmatinske županije
Dijelove zapisnika preuzeli smo iz Napretka, god. XLVI. (1905.).…
Ministarstvo ukida niz strukovnih zanimanja, razlog – smanjenje troškova
U javnoj raspravi o prijedlogu Odluke upisa učenika u prve razrede srednjih škola poplava negativnih komentara: iz niza škola upozoravaju da im je Ministarstvo stopiralo upis u pojedine programe za koje su već dobili odobrenje Županija. Ministarstvo nije predvidjelo upis u niz strukovnih zanimanja, pa i deficitarnih, ali i općih gimnazija…
• HAZU obilježio svoj dan
Već 15 godina pomažemo pretvoriti dobre ideje u uspješne projekte
U povodu 35. obljetnice Erasmusa Agencija će organizirati svečanu konferenciju 29. rujna u Zagrebu gdje će u prvom planu biti uspješni korisnici programa Erasmus+ koji će s okupljenima podijeliti svoja iskustva u provođenju Erasmus+ projekata s naglaskom na rezultate zahvaljujući kojima su unaprijedili školske kurikulume, unijeli inovacije u nastavne metode, pomogli osobnom, profesionalnom i akademskom razvoju, povećali stupanj digitalne pismenosti i jezičnih vještina, stekli nove vještine i postali konkurentniji na tržištu rada…
• Potpisan temeljni kolektivni ugovor
Sve je više onih kojima treba stručna pomoć
Znanstvena karijera Bilića Prcića i interes za ovo znanstveno područje određena je njegovim prvim zaposlenjem u području edukacijske rehabilitacije. Naime, nakon završenog fakulteta, njegovo je prvo radno mjesto bilo u Centru za odgoj i obrazovanje slijepih i slabovidnih Vinko Bek…
ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA
• Rani i predškolski odgoj i obrazovanje
Oblici, boje i glazba
Projektna bi nastava, posebno u nižim razredima, trebala biti socijalna konstrukcija zasnovana na suradničkom djelovanju, uz pomoć različitih izvora informacija. Takav oblik nastave usmjeren je na dostizanje ishoda koji se prije svega odnose na logičko i kritičko mišljenje. Velik broj učitelja, posebno predmetne nastave, koristio se tim oblikom nastave za vrijeme pandemije...
• Lice i naličje terenske nastave (Jedna – a da li i usamljena ? – priča iz školske prakse)
SAVJETNICI
• PRAVO | Volonteri i njihov pripravnički staž u školi / Đurđica Šoić, pravna savjetnica HZOŠ-a
• ZDRAV ŽIVOT | I buka može zagađivati okoliš / dr. Ivo Belan
• Glina: Osnovna škola|Plazma sportske igre mladih
• Našice: OŠ Dore Pejačević| Škola otvorenih vrata
• Ekoaktivnosti u Klenovniku
BILA NEKOĆ… SABORSKA RASPRAVA
Financiranje školstva (II.) [1905.]
Nastavak zapisnika saborske rasprave što je održana prigodom usvajanja zemaljskoga proračuna za 1906. godinu učvršćuje nas u uvjerenju da su u prošlosti hrvatskoga školstva barem dvije činjenice trajne: s jedne strane – javno, paradno deklariranje goleme važnosti dobroga školstva i kvalitetnoga rada učiteljskoga, a s druge strane, kronično do bola – nedostatak novca za tu djelatnost, posebice za plaće učitelja/učiteljica…
SVIJET
Britanske će škole poučavati djecu kako da čuvaju Zemlju
Nastava već uključuje proučavanje urbanizacije u geografiji i staništa u prirodoslovlju, no vlada je poručila da će novi kolegij ići korak dalje u poučavanju o povijesti i evoluciji vrsta te utjecaju života na prirodne sredine, tj. kako se mijenjaju i razvijaju…