Tema broja - DRUŠTVENO NEPRIHVATLJIVA PONAŠANJA NAŠIH ŠKOLARACA
Roditelji i škola moraju biti partneri u prevenciji
Nakon dvije godine neizvjesnosti zbog pandemije i organizacije nastave po A, B ili C modelu moglo se očekivati da će se u školama i među djecom i odraslima osjetiti radost ponovnog okupljanja i druženja. No, nekima kao da to zajedništvo i druženje uživo baš i nije najbolje leglo pa se u školama opet događaju sitni sukobi koji prerastaju u verbalno ili fizičko nasilje, u različite oblike delinkventskog ponašanja... Napisali Marijan Šimeg i Mirela Lilek / Jutarnji list
AKTUALNOSTI
• Umjesto uvodnika
Život poslije i pokraj COVID-a
Bilo je, kažu, nekih sitnih rogoborenja roditelja, pozivanja na ljudska prava i slobode, međutim kroz kvalitetan razgovor i uvjerljivu argumentaciju teze da pravo roditelja nije da selekcioniraju lektirne naslove ili da odlučuju koju nastavnu jedinicu njihovo dijete ne će slušati zbog svjetonazora ili vjerskog uvjerenja, jer je škola državna, a sve je kurikulume donio Sabor pa tu nema biranja…
• Iz ravnateljskog kuta
Danas jesmo, sutra nismo
Uz dužno poštovanje osnivačima, ako se osiguravanje kvalitete svede samo na brigu o toploj vodi u sanitarnim prostorima ili zamjeni dotrajalog namještaja te poslušno kimanje glavom ravnatelja u svim segmentima, što ćemo s onima u koje se najviše kunemo – učenicima…
• Dvotjedna kronika
Nacrt Zakona o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti - neprihvatljiv
Posebnom točkom zaključaka, Senat je odbio nametnute reformske zahvate u sustav znanosti i visokoga obrazovanja na temelju neverificiranih ciljeva i pod pritiskom dodjeljivanja europskih sredstava, što je okarakterizirano kao financijska ucjena i udar na profesionalno dostojanstvo djelatnika u sustavu, te kao poništavanje autonomije i donošenja meritornih strateških odluka unutar sustava znanosti i visokoga obrazovanja…
• Agencija za znanost i visoko obrazovanje
Put do kvalitetnih pedagoga, nastavnika i mentora
Okosnica projekta vrijednoga četiri milijuna kuna, financiranoga iz Europskoga socijalnog fonda, koji je trajao dvije godine, postizanje je prijedloga za standardizaciju zanimanja i kvalifikacija za nastavnike općih predmeta, strukovne nastavnike, nastavnike instruktore letenja i pedagoge…
• Razgovor: Dr. Goran Ivkić, specijalist neurolog na Hrvatskom institutu za istraživanje mozga
REPORTAŽA | OSNOVNA ŠKOLA MIROSLAVA KRLEŽE, ZAGREB
Prva zagrebačka škola obnovljena nakon razornoga potresa
Stvaramo uvjete da svako dijete postiže rezultate sukladno svojim mogućnostima. Odgajamo i obrazujemo učenike u skladu s općim kulturnim i civilizacijskim vrijednostima. Osposobljavamo ih za življenje u višekulturnom svijetu za poštovanje različitosti, govori nam ravnateljica Silvana Galinović...
Zeleni kreatori promjena
Svrha projekta – u koji je uključeno 75 učenika i 12 nastavnika iz pet škola i triju država – jest razvijanje svijesti o održivom razvoju koji osigurava blagostanje, omogućava gospodarski razvoj uz očuvanje okoliša i uvažavanje potreba svih ljudi. Niz edukativnih, praktičnih i kreativnih aktivnosti te metode inovativnoga i iskustvenoga učenja podići će razinu znanja i vještina za usvajanje „zelenih” životnih stilova u skladu s održivim razvojem…
• Usvajanje stranoga jezika u predškolskoj dobi: modeli i čimbenici koji utječu na usvajanje
Vilinske učiteljice
Vilinske učiteljice o kojima priča ova priča naše su kulturno blago! I svjedokinje čarobnoga vremena razvoja našega školstva, koje je prošlo i nikad se više ne će vratiti, a nikomu(?) ne pada napamet da to kulturno blago, skupa sa seoskim školicama u kojima su pokazivale i dokazivale da to jesu, zaštiti…
• PSIHOLOGIJA | Sramežljivost / Sanja Režek, profesor psiholog, OŠ A.G. Matoša Zagreb
SURADNICI JAVLJAJU
• Čakovec: Gimnazija Josipa Slavenskog?|Kako izgleda Hrvatska pod zvijezdama?
• Rijeka: Učenički dom Podmurvice|Lanac različitosti - čaraposkulptura
KUTAK ZA VAŠ TRENUTAK
• Vratimo mozak „na daljinu” kući
SVIJET
Kako najnemoćnijim žrtvama rata u Ukrajini osigurati budućnost?
U Njemačku svakodnevno pristižu stotine djece i mladih koji napuštaju Ukrajinu zbog rata. Bez domovine su već ostali. Njemačke škole sad se žele pobrinuti da ne ostanu i bez budućnosti…
Majka osnovca prijetila smrću nastavniku Tehničkoga pa se izvukla s malo uvjetne
Općinski sud u Varaždinu osudio je majku maloljetnog učenika na devet mjeseci uvjetnog pritvora zbog prijetnje smrću koju je uputila nastavniku Tehničkoga. Županijski je sud, prenosi varaždinski.hr, tu nepravomoćnu presudu potvrdio, a majka se pokušala braniti tvrdeći kako je činjenično stanje pogrješno utvrđeno. Snosit će kaznu od 800 kuna sudskih troškova…
• Senat Sveučilišta u Zagrebu
Nema nastave do nastave uživo
Predstavljeni rezultati istraživanja „Visokoškolski nastavnici i pandemija: akademski i psihološki izazovi” u kojemu je sudjelovalo oko 1200 visokoškolskih nastavnika iz cijele Hrvatske…
• Sveučilište u Zadru: Završen projekt „Provedba HKO-a na razini visokog obrazovanja”
Sve se teže odvajamo od ekrana, ne vodeći brigu o zdravlju
Bitno je shvatiti da se nakon svakog sata konzumiranja digitalnih sadržaja treba barem 15-20 minuta odmoriti od tog medija. Ali ne tako da se s računala prebacimo na mobitel ili novine, nego da se prošećemo, npr. do dućana ili barem po stubištu zgrade gdje radimo, govori dr. Goran Ivkić, specijalist neurolog s Hrvatskog instituta za istraživanje mozga…
ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA
• Gimnazija Vukovar i Tehnička škola Karlovac zajedno u Međunarodnom e-Twining projektu
Rano djetinjstvo – prirodni inkubator za strane jezike
U suvremenom svijetu globalizacije jedna od cjenjenijih kompetencija jest poznavanje što više stranih jezika i međukulturnost. Ako to povežemo s činjenicom da je najbolje razdoblje za učenje stranoga ili drugoga jezika rano djetinjstvo, logičan je zaključak da je za dobrobit djeteta važna izloženost stranim jezicima već u najranijoj dobi, jer se u tom osjetljivom razdoblju jezici usvajaju spontano i s lakoćom, dok je u kasnijem razdoblju to mnogo teže...
• Iz dnevnika školskoga psihologa: Priča iz nogovodišnje noći
SAVJETNICI
• PRAVO | Izdavanje duplikata isprava u školskim ustanovama / Olivera Marinković, dipl. jur
• ZDRAV ŽIVOT | Ima li kolesterol veze sa srčanim bolestima? / dr. Ivo Belan
• Budinščina: OŠ Vladimir Nazor|Očuvanje zavičajnoga govora
• Varaždin: FOI|Definirani poslovi budućnosti
• Darivanje knjiga u Oroslavlju
BILO NEKOĆ… MEĐU UČITELJSKIM ZADUŽENJIMA
Moji doživljaji - Orguljaška služba [1913.] Mile Bakarić
Bilo je nekoć uobičajeno, čak i propisano, da je učitelj dužan biti „orguljaš ili pojac” mjesne (župne) crkve te sudjelovati u raznim vjerskim obredima. Ta dužnost nekim je učiteljima teško padala, tim više što su – najčešće – za taj posao bili mizerno plaćeni, ako je o plaćanju uopće bilo riječi, posebice u doba raznih nestašica. Uz to, školski rad učitelja nerijetko je zbog „orguljanja” trpio…