Sredinom prosinca XVI. gimnazija u Zagrebu bila je domaćin međužupanijskog skupa stručnih suradnika knjižničara pod nazivom „Kultura i izazovi suvremenih medija” na kojemu su se okupili vodeći stručnjaci iz obrazovanja, medijske pismenosti i znanosti radi istraživanja izazova rada s mladima u digitalnom dobu. Skup je pružio knjižničarima priliku za stručno usavršavanje i upoznavanje s alatima potrebnim za rad u složenom digitalnom okružju.

Otvarajući skup, Adela Granić, viša savjetnica za stručne suradnike knjižničare u Agenciji za odgoj i obrazovanje, istaknula je ključnu ulogu knjižničara u povezivanju učenika s resursima potrebnima za kritičko razumijevanje digitalnog svijeta. Naglasila je važnost kontinuiranog profesionalnog usavršavanja te prilagodbe obrazovnih metoda koji su uvjetovani tehnološkim promjenama. Pohvalila je knjižničare kao edukatore koji mladima pomažu u razvoju digitalne i medijske pismenosti – vještina koje su neophodne za život u informacijskom društvu.

Program skupa bio je bogat predavanjima koja su rasvijetlila različite aspekte suvremenih medija. Dr. sc. Goran Šimić s Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu održao je predavanje pod nazivom „Neurokirurgija bez skalpela” u kojemu je analizirao način na koji mediji utječu na misaone procese i ponašanje. Poseban fokus bio je na psihološkim i neuroznanstvenim mehanizmima putem kojih mediji oblikuju mišljenja te na etičkim pitanjima proizvodnje i konzumacije medijskog sadržaja.

Dr. sc. Igor Kanižaj s Hrvatskog katoličkog sveučilišta predstavio je predavanje „Kritičko vrednovanje algoritama” u kojem je analizirao utjecaj algoritamskih sustava na svakodnevni život mladih. Poseban naglasak stavio je na ulogu knjižničara u poučavanju učenika prepoznavanju lažnih vijesti i manipulacija, kao i na razvijanje kritičkog mišljenja. Predstavio je model edukacije o algoritamskoj pismenosti temeljen na međunarodnom projektu Algowatch. Kanižaj je podijelio praktične alate poput interaktivnih kvizova i aplikacija koje pomažu knjižničarima u podizanju svijesti o algoritamskim pristranostima.

Dr. sc. Lana Ciboci Perša također je dala vrijedan doprinos skupu predavanjem „Generacija Alfa i moć digitalnih uzora”. Analizirala je utjecaj influencera i digitalnih platformi na identitet i vrijednosti najmlađih generacija. Knjižničarima je pružila praktične alate za rad s djecom kako bi poticali kritičko razmišljanje i odgovorno korištenje digitalnih alata.

Uz tehnička i edukativna pitanja, pažnja je posvećena i emocionalnim i društvenim izazovima medijskog utjecaja. Dr. sc. Danijel Labaš govorio je o stereotipima i iskrivljenim idealima ljepote na društvenim mrežama. Analizirao je kako ti stereotipi oblikuju percepciju mladih te naglasio potrebu za edukacijom koja bi omogućila učenicima kritičko sagledavanje medijskih poruka. S druge strane, dr. med. Karla Redić s KBC-a Rebro ponudila je psihodinamski uvid u paradokse ljudske psihe u digitalnom dobu. Govorila je o rastućem osjećaju usamljenosti unatoč tehnološkoj „povezanosti” te naglasila važnost emocionalne inteligencije u jačanju otpornosti mladih.

Zaključak je skupa da integracija medijske pismenosti u obrazovne kurikulume mora biti prioritet. Sudionici su se složili da knjižničari imaju ključnu ulogu u osnaživanju mladih za kritičko vrjednovanje medijskih sadržaja i odgovorno korištenje digitalnih alata. Naglašena je potreba za kontinuiranom suradnjom knjižničara, nastavnika i roditelja kako bi se mladi pripremili za izazove suvremenog društva.