Inkluzivno obrazovanje u STEM (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika) sektorima temelj je modernizacije obrazovnog sustava, omogućujući svim učenicima, uključujući i one s posebnim potrebama, pristup znanjima i vještinama potrebnima za budućnost. Najnovije istraživanje, predstavljeno na Međunarodnoj konferenciji za učitelje i obrazovne stručnjake u Brelima početkom svibnja 2024., naglasilo je potencijal i izazove inkluzivnog obrazovanja u osnovnim školama diljem Hrvatske.
Učitelji pozitivni, ali izazovi očigledni
Istraživanje, koje su provele stručna suradnica knjižničarka Gabriela Golubić i učiteljica razredne nastave Sofija Štefanac Klobučar iz Osnovne škole „Ivan Benković” iz Dugog Sela, fokusiralo se na stanje inkluzivnog obrazovanja u STEM područjima. U sklopu teme konferencije „Pogled u učionicu ‒ od tradicije do suvremenosti”, analizirale su kako modernizacija obrazovnih pristupa može osigurati veću uključenost učenika s posebnim potrebama, potičući njihov razvoj kompetencija poput kritičkog razmišljanja, rješavanja problema, kreativnosti i timskog rada. Uz inkluzivne STEM aktivnosti, učenici s posebnim potrebama dobivaju priliku sudjelovati u istraživačkom procesu učenja, integrirajući se u širu školsku zajednicu i unaprjeđujući svoje socijalne vještine.
Rezultati istraživanja pokazali su da većina učitelja u Hrvatskoj ima pozitivan stav prema inkluziji u STEM području. Više od 66% ispitanika smatra da inkluzija unaprjeđuje obrazovni proces, dok 71,5% vjeruje da potiče razvoj vještina kao što su kritičko i logičko razmišljanje. Ipak, unatoč pozitivnim stavovima, učitelji se suočavaju s nizom prepreka koje otežavaju učinkovitu primjenu inkluzivnih metoda. Najveći izazovi uključuju nedostatak resursa i stručne podrške. Učiteljima često nedostaje tehnologija prilagođena potrebama učenika, kao i specijalizirani materijali potrebni za prilagodbu kurikuluma. Osim toga, istraživanje je pokazalo da mnogi učitelji nemaju pristup kontinuiranom profesionalnom usavršavanju, što ih često ostavlja nespremnima za provođenje inkluzivnih aktivnosti u učionici.
Istraživanje je identificiralo preporuke za poboljšanje inkluzivnog obrazovanja u STEM području. Jedna od najvažnijih preporuka je dodatno ulaganje u obrazovni sustav kako bi se osigurala kontinuirana edukacija učitelja putem stručnih edukacija, radionica i osposobljavanja. To bi omogućilo usvajanje novih metoda poučavanja, što je neophodno za uspješno uključivanje učenika s posebnim potrebama. Također, istaknuta je potreba za osiguranjem prilagođene opreme i resursa kako bi se stvorili uvjeti za ravnopravno sudjelovanje svih učenika. Suradnja s vanjskim partnerima poput nevladinih organizacija i lokalnih zajednica mogla bi osigurati dodatne resurse i stručnu pomoć, koja je presudna za uspješnu provedbu programa. „Stvaranje inkluzivnog okruženja zahtijeva zajednički trud svih dionika – učitelja, roditelja, školske administracije i šire zajednice. Samo suradnjom možemo osigurati jednake prilike za sve učenike”, poručuju autorice istraživanja.
Suradnja i podrška kao put do uspjeha
Podatci iz istraživanja pokazali su da je suradnja među učiteljima i vanjskim partnerima umjereno pozitivna, ali i da postoje područja za napredak. Ispitanici su izrazili umjereno zadovoljstvo podrškom koju primaju od škole i institucija, a znatan dio njih navodi nezadovoljstvo dostupnošću opreme i materijala. Ovi podatci upućuju na potrebu za poboljšanjem resursa u školama kako bi se podržali učitelji u provedbi STEM aktivnosti. Inkluzivno STEM obrazovanje pruža iznimnu priliku za razvoj socijalnih vještina i akademskih kompetencija učenika s posebnim potrebama, no za postizanje punog potencijala potrebna je sustavna podrška, ulaganja i kontinuirani profesionalni razvoj učitelja. Samo zajedničkim naporima obrazovnog sustava, učitelja i šire zajednice Hrvatska može osigurati kvalitetno, pravedno i uključivo obrazovanje za sve svoje učenike, pripremajući ih za izazove i prilike budućnosti. Inkluzija nije samo pitanje pravde, to je i put za stvaranje društva koje prihvaća i njeguje različitosti.