
Knjiga Darije Tot i Nevenke Maras Uspješan učitelj: Angažirani pristup profesionalnom učenju nastala je kao rezultat izvrsne višegodišnje znanstvene suradnje između Akademijina Zavoda u Bjelovaru i Učiteljskog fakulteta u Zagrebu.
Važan je znanstveni doprinos ove knjige što se sveobuhvatno definira pojam uspješan učitelj. Bitne odrednice toga pojma jesu: učitelj je profesionalac koji postiže izvrsne rezultate, kvalitetno poučava i potiče učenike na učenje; on je vođa, mentor i uzor svojim učenicima, ostvaruje pozitivne profesionalne odnose s učenicima, roditeljima i kolegama, kontinuirano se profesionalno razvija stručnim usavršavanjem te je posvećen svojoj profesiji.
Autorice su u znanstvenoj monografiji, u razmatranju teme o angažiranom pristupu profesionalnom učenju, pokušale odgovoriti na više istraživačkih pitanja kao što su: Kako odgajati i obrazovati učitelja da uspješno obavlja svoj poziv, jer biti učitelj je prije svega poziv, dakle svaki je učitelj pozvan da brine o svojim učenicima i stvara nastavne situacije u kojima će gotovo svi učenici učiti i biti uspješni? Koje nastavne i osobne osobine mora imati uspješan učitelj ako doista uspješno obavlja jedan od najtežih poslova na svijetu? Kako organizirati odgojno-obrazovni proces kada se zna da kod uspješnog učitelja učenici postižu znatno bolje rezultate od onih koji tako ne rade? Prema tome, učitelj se mora stalno pitati: radim li ja to što mislim da radim – poučavam li kvalitetno, jesu li moji učenici angažirani? Kako poučavati buduće učitelje da steknu potrebna stručna i profesionalna znanja s jedne strane te da, s druge strane, svaki učitelj postane i bude netko, što znači da primjenjuje inovacije, razvija osobine organiziranja aktivnog stjecanja znanje, učenike motivira za kvalitetan rad i osposobljava za samostalno učenje i učenje s razumijevanjem, ostvaruje dobre međuljudske odnose, pokazuje empatiju za svakog učenika, učenike ohrabruje i potiče stvaralački rad u školi, stvara pozitivno nastavno ozračje?
Sadržaj je strukturiran u pet poglavlja. Autorice opravdano naglašavaju kako svaki učitelj mora aktivno sudjelovati u vlastitom profesionalnom rastu i razvoju jer je to temeljni uvjet kako bi poboljšao nastavnu praksu i svoje pedagoške osobine te postigao profesionalnu autonomiju. Suvremeno shvaćanje profesionalnog razvoja učitelja izražava se u razvoju koji se temelji na modelu konstrukcije znanja, kontinuitetu, sustavnoj podršci te praćenju rada i napredovanja. U tome je procesu ključno samovrjednovanje, otvorenost prema inovacijama i timskom radu te cjeloživotnom učenju.
Slijedi razmatranje o povezanosti cjeloživotnog učenja i trajnog profesionalnog usavršavanja. Profesija učitelj sudbinski je povezana s filozofijom cjeloživotnog učenja, za razliku od nekih drugih zanimanja. Cjeloživotnim učenjem učitelj se osposobljava da uspješno odgovori na brze promjene u stručnim znanjima, a posebice – što se počesto zanemaruje – da proučava nove spoznaje u didaktici i metodici te psihologiji koja pruža nove spoznaje o dječjem rastu i razvoju. Upitajmo se treba li se dijete prilagoditi školi ili se školski rad treba prilagoditi djetetovim posebnostima?!
Naglašava se funkcija samovrjednovanja u profesionalnog razvoja učitelja. Učitelj mora pokazati svijest o važnosti samovrjednovanja, kritičkih, ali dobronamjernih ocjena kolegica i kolega, učenika pa i roditelja. Osobito je to važno za studente u inicijalnom obrazovanju kada će biti „predmet” procjene svojih profesora i studenata. Takav pristup pomaže učitelju stvarati profesionalni identitet te postajati netko.
Nema sumnje kako je iduće, četvrto poglavlje (str. 183-199) važan prinos proučavanju. Profesionalni razvoj učitelja, s pravom se ističe, ovisi o uvjetima u kojima se osposobljava za učitelja i praktično radi. Među poticajne uvjete možemo uvrstiti: kolegijalnost i suradnju, učinkovito vodstvo, školu kao zajednicu učenja. Prisjetimo se jesu li oblici profesionalnog usavršavanja uvijek ‒ ili barem često – u funkciji unaprjeđivanja učiteljske prakse.
Važne su odrednice profesionalnog usavršavanja učitelja suradnja i životno zadovoljstvo učitelja. Zadovoljstvo učitelja odnosi se na opću dobrobit, sreću i zadovoljstvo koje učitelj doživljava u svojem osobnom životu i profesionalnoj karijeri. Ovo zadovoljstvo obuhvaća emocionalno blagostanje, zadovoljstvo radnim mjestom, međuljudske odnose, postignuća i smisao u poslu. Prema rezultatima istraživanja na skali životnog zadovoljstva hrvatski učitelji uglavnom su zadovoljni vlastitim životima. Koji god bio uzrok nezadovoljstva, učitelja ozbiljno ometa u radu s učenicima i ostvarivanju uloge uspješnog učitelja.
Možemo slobodno zaključiti kako su autorice knjige Uspješan učitelj na poseban znanstveni način prikazale pet čimbenika koji su ključni da se učitelj ostvari kao uspješan učitelj (znati i biti netko) koji je angažiran i kojemu je stalo do vlastitog profesionalnog razvoja u interesu učenika i vlastitog integriteta. Napokon, sadržaj knjige potiče nas na razmišljanje o vlastitoj odgovornosti za profesionalni razvoj. Stoga je knjiga namijenjena svakom učitelju kao i svim kreatorima obrazovne politike.