
AKTUALNOSTI
• MEĐU NAMA
75 nam je godina tek
Četrnaestog dana siječnja davne 1950. godine bila je subota, tada radni dan kada je izašao prvi broj Školskih novina, polumjesečnika za učitelje, nastavnike i profesore. Prošlo je od tada točno 75 godina i ovaj broj koji držite u rukama, poštovani čitatelji, također je polumjesečnik odnosno dvotjednik koji je igrom slučaja tiskan s identičnim datumom: 14. siječnja. Tričetvrt stoljeća pristojan je ljudski vijek, ali isto tako i respektabilan broj godina u kojima kontinuirano, bez prekida izlaze jedne specijalizirane novine, ne novine opće prakse, već štivo namijenjeno najškolovanijoj populaciji u svakome društvu ‒ učiteljima, nastavnicima, profesorima, stručnim suradnicima i svima onima koji se objektivno, ozbiljno i smireno žele informirati o obrazovanju, ali i kritički i argumentirano raspravljati o bilo kojoj temi ili problemu koji dotiču obrazovni sustav…
• IZ RAVNATELJSKOG KUTA
Mijenjajmo glave, ne brave
Shodno najavama (i tužnoj istini da se uvijek nešto strašno mora dogoditi da bismo reagirali) donesen je dokument koji bi trebao pridonijeti većoj sigurnosti u školskim ustanovama. Na prvi pogled ništa novo od onoga što je već zapisano i čega su se škole dosad trebale pridržavati. Svi znamo da slični protokoli u nekim školama odavno postoje, no nikad nisu u potpunosti zaživjeli. I da se ne lažemo previše, tragedija koja se dogodila u Zagrebu mogla se dogoditi u bilo kojoj školi u Lijepoj Našoj, ma koliko šutjeli o tome...
• 75 godina Školskih novina
Dijamantna obljetnica
Prvi broj Školskih novina izašao je 14. siječnja 1950. godine. Od tada izlaze bez prekida, kao polumjesečnik ili tjednik, te su najdugovječniji list za učitelje u hrvatskoj povijesti. Osnovane su iz nužne potrebe obrazovnog sustava za vlastitim zajedničkim informacijama koja postoji bez obzira na društveni sustav. Tijekom 75 godina postojanja postale su dragocjena riznica podataka o razvoju, problemima, idejama i protagonistima obrazovanja u Hrvatskoj te su nezaobilazne u proučavanju povijesti našeg školstva
• RAZGOVOR Biskup Antun Škvorčević, donedavni predsjednik Vijeća za katolički odgoj i obrazovanje Hrvatske biskupske konferencije
Katoličke ustanove obogaćenje su odgojno-obrazovnog sustava
Za istinsku demokratizaciju hrvatskog društva osobito je važno da se političari oslobode jednoobraznog koncepta odgoja i obrazovanja, gdje se javne škole smatraju nečim redovitim i razumljivim, a druge škole kao nešto što se tolerira i nastoji pokatkad kočiti njihovo osnivanje i osporavati opravdanost njihova postojanja
• Koeficijenti za zaposlene u obrazovanju i znanosti i dalje u fokusu
Ne bude li korekcije koeficijenata, tražit ćemo povratak prosvjetnog dodatka
Povratak prosvjetnog dodatka postavit će kao novi zahtjev u pregovorima o GKU-u, a ako to drugoj strani ne bude prihvatljivo tada sindikati stječu legitimne uvjete za ulazak u štrajk
• Roditeljski bunt u Puli zbog preseljenja učenika iz škole u školu
Dokle će devetogodišnjak biti sam u razredu
Mjerom preseljenja problematičnog učenika iz jedne škole u drugu propisanom u Pravilniku o pedagoškim mjerama doista se ništa ne rješava. Osim što se privremeno problem pomete pod tepih, ali do onog trenutka kad ponovno ne eskalira. I sve su jači i češći prijedlozi da se i spomenuti pravilnik temeljito revidira
• Odjeci s Jesenske škole učitelja i odgojitelja
Usustavljivanje sustava
Našim najvećim blagom, našom djecom bave se sustavi predškolskog, osnovnog i srednjeg odgoja i obrazovanja, resorno ministarstvo i sve prateće agencije, a tu su još Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, Hrvatski zavod za javno zdravstvo i brojne druge ustanove, zavodi, centri. Tu su, naravno i roditelji. I sustav je doista zamršen, isprepleten, premrežen pa kad se dogodi bilo kakav problem, oni najzainteresiraniji, neposredno involvirani, često imaju osjećaj da su neshvaćeni, da im nitko ne može ili ne želi pomoći, da njihov problem nikad ne će biti riješen jer su propisi i protokoli prekomplicirani, često u koliziji, pa taj cijeli sustav bude jednostavno prespor i neučinkovit
• REPORTAŽA Tehnička škola Slavonski Brod
Ni najbolji laboratoriji i radionice ne znače ništa bez kvalitetnih nastavnika
U proteklih 70 godina djelovanja orijentirani smo prema visokim standardima kvalitete rada. Vrijednosti koje njegujemo su učenik u središtu odgojno-obrazovnog procesa, kvalitetna komunikacija, suradnja, odgovornost, prihvaćanje različitosti, socijalne kompetencije i poticanje izvrsnosti ‒ ravnateljica Vikica Lukić
ODGOJNO-OBRAZOVNA PRAKSA
• Njegovanje adventskih običaja u OŠ „Kardinal Alojzije Stepinac”, Krašić
Božićna potraga
Kako izgleda malo drukčiji sat likovne kulture, povezan s pučkim običajima uz advent i božićne blagdane, prikazuje učiteljica likovne kulture u OŠ „Kardinal Alojzije Stepinac” u Krašiću, koja je s učenicima sedmog razreda pripremila igru Escape classroom: Božićna potraga. Članak je pristigao u uredništvo nakon što je iz tiska izišao posljednji broj Školskih novina za proteklu godinu, no objavljujemo ga kao primjer dobre prakse koji može poslužiti kao poticaj i drugima za neke buduće slične projekte
• Rani i predškolski odgoj i obrazovanje
Podražaj osjetila istraživanjem u ranoj dobi
Članak govori o tome kako se u dvije različite jasličke odgojno-obrazovne skupine poticao dječji senzomotorički razvoj od najranije dobi, kojim se materijalima koristilo, zašto i na koji način. O svakom poticaju zajedno se promišljalo oslanjajući se na interes i mogućnosti svakoga pojedinog djeteta u odgojno-obrazovnoj skupini
• Nova dimenzija školskog obrazovanja za očuvanje mentalnog zdravlja
Glazbena terapija – učinkovit način smanjenja stresa
Glazbena terapija koristi se elementima poput zvuka, ritma, melodije i harmonije kako bi potaknula razvoj kognitivnih, socijalnih i emocionalnih sposobnosti. Istraživanja pokazuju da glazba stimulira neuroplastičnost mozga, poboljšava pamćenje, koncentraciju te regulaciju emocija
SAVJETNICI
• PRAVO | Natječajni postupci | Olivera Marinkovićć, dipl. jur.
• PSIHOLOG | Psihološka prva pomoć nakon kriznih događaja | Sanja Režek, psiholog
• ZDRAV ŽIVOT | Koliko pića je opasno | dr. Ivo Belan
SURADNICI JAVLJAJU
• NAŠA SVAKIDAŠNJICA | Godina nova, a brige stare
• Velika Gorica | Sedma međunarodna nastavnička konferencija
• Milenijsko natjecanje iz kreativne industrije | Drukčiji pristup kreativnosti
• Vrbovsko | Terenska nastava učenika u Grazu
• Dugo Selo OŠ Josipa Zorića | Na putu dobrote
• Zagreb OŠ Frana Galovića | Erasmus+ avantura u Latviji
SVIJET Promjene u obrazovanju
Sedam ključnih trendova u obrazovanju koji će definirati učenje u 2025.
Budućnost obrazovanja nije primarno u usvajanju informacija; radi se o stvaranju prilagodljivih učenika koji mogu napredovati u sve složenijem svijetu koji se brzo razvija. Za nastavnike i učenike, prihvaćanje ovih trendova nije izbor nego ključ uspjeha u budućnosti