Tehnička škola Čakovec, najveća srednja škola u Međimurskoj županiji sa stoljetnom tradicijom obrazovanja učenika u području strojarstva, elektrotehnike, mehatronike i računalstva, imenovana je Regionalnim centrom kompetentnosti (RCK) u strojarstvu u srpnju 2018. godine. No, od početne ideje do realizacije moralo je proći dosta vremena. Na svu sreću, Međimurska županija prepoznala je stratešku važnost strojarstva za razvoj gospodarstva i problem nedostatka kvalificirane radne snage u strojarskom sektoru te je u suradnji s Tehničkom školom Čakovec uspjela pokrenuti projekt Regionalnog centra kompetentnosti radi podizanja kvalitete strukovnog obrazovanja pa je projekt koji je započeo u ožujku 2020. formalno završen lani sredinom prosinca.
U svrhu podizanja kvalitete strukovnog obrazovanja stvaranjem infrastrukturnih, tehnoloških i organizacijskih preduvjeta te jačanjem poveznica i stvaranjem sinergije između sustava strukovnog obrazovanja u području strojarstva i gospodarstva te znanstvenih organizacija i međunarodnih centara, šesteročlani projektni tim Tehničke škole Čakovec prionuo je provedbi projekata u vrijednosti gotovo 7,5 milijuna eura bespovratnog novca osiguranog iz Europskog fonda za regionalni razvoj te Europskoga socijalnog fonda.
Kako nam je objasnio ravnatelj škole Dražen Blažeka, u veljači 2020. godine škola je bila među prvima od onih 25 srednjih škola u Hrvatskoj koje su potpisale ugovore i ušle u projekt „Uspostava regionalnih centara kompetentnosti u strukovnom obrazovanju u (pod)sektorima: strojarstvo, elektrotehnika i računalstvo, poljoprivreda i zdravstvo”. Imali su pet partnera ‒ varaždinsku Strojarsku i prometnu školu, Tehničku školu Krapina, Srednju školu Oroslavlje, Srednju školu Krapina, Tehničku školu Daruvar ‒ koje su puno participirale u samom projektu. Jedino je varaždinska škola dobila praktikum odnosno opremu, a ostale su škole sudjelovale tako da su njihovi djelatnici i učenici prošli brojne edukacije, stručna putovanja i slično. Partneri u projektu bili su i Međimurska županija, tvrtka Sobočan d.o.o., Sveučilište Sjever i Visoko učilište Algebra.
‒ Već 2018. godine imali smo gotove zamisli i projekte da rekonstruiramo i dogradimo zgradu postojeće radionice u kojoj će biti specijalizirani praktikumi i radionice. Kad smo dogovarali što bismo učinili, angažirali smo svoje profesore da iskažu svoje želje i potrebe iz sektora strojarstva, elektrotehnike i mehatronike, da u svemu sudjeluju od prvoga dana i da sve što se napravi osjećaju kao svoje. Ugovor smo potpisali u ožujku, a već u studenome 2020. godine dogovorili sve s izvođačem za građevinske radove koji su koštali oko 2 milijuna eura te je do kraja 2021. godine rekonstruirana i dograđena zgrada postojeće radionice. Dodatnih oko 3 milijuna eura koštali su strojevi i oprema, a škola je infrastrukturno bogatija za oko 1600 četvornih metara prostora u koji su se smjestili nastavni kabineti, multimedijalna dvorana, čajna kuhinja, kotlovnica i, najvažnije od svega, osam suvremenih praktikuma za učenje temeljeno na radu, koji polaznicima Tehničke škole Čakovec osiguravaju neprocjenjivo iskustvo stjecanja praktičnih vještina kojima će jednog dana konkurirati na tržištu rada ‒ objašnjava ravnatelj Blažeka te ističe kako Međimurska županija nije trebala uložiti ni centa u taj projekt, odnosno sve je pokriveno iz europskih sredstava. U okviru projekta donijeli smo jedan strukovni kurikulum ‒ za cjelovitu kvalifikaciju – specijalist (tehnolog) strojarstva. Navedeni standard kvalifikacija i strukovni kurikulum razine su 5 prema Hrvatskom kvalifikacijskom okviru i temelje se na standardu zanimanja Strojarski tehničar. Standard kvalifikacija omogućit će nastavak obrazovanja i učenicima koji su završili srednjoškolsko obrazovanje u trogodišnjem ili četverogodišnjem trajanju, a koji žele usvojiti specijalistička znanja iz strojarstva. Naravno, država participira s oko 15 posto sredstava na ime plaća i takvih troškova, ali županija nije morala uložiti ništa.
‒ Dobili smo osam praktikuma. Praktikum CAD/CAM tehnologije obuhvaća integraciju CAD/CAM tehnologije s CNC tehnologijom i tehnologijom 3D ispisa s 3D skeniranjem. Tu je i praktikum za zavarivanje koji je opremljen uređajem za ispitivanje zavara, simulatorom za zavarivanje te radnim mjestima za pripremu materijala i za elektrootporno zavarivanje. Praktikum za mjerenje i kontrolu kvalitete opremljen je kidalicom za ispitivanje vlačne čvrstoće materijala s dodatcima za mjerenje pomaka, deformacije i tvrdoće, uređajem za mjerenje udarne radnje loma, mikroskopom za proučavanje metalografske strukture materijala, tvrdomjerom za ispitivanje tvrdoće materijala.
Praktikum za CNC tehnologiju namijenjen je za integraciju konverzacijskog programiranja i višeosne tehnologije. Opremljen je višeosnim školskim strojevima (glodalica i tokarilica) na kojima će se izrađivati izradci manjih dimenzija. Praktikum za automatizaciju i robotiku omogućit će projektirati sustave automatizacije od standardnih elemenata automatizacije, povezivati u podsustave, primijeniti različite vrste industrijske komunikacije, povezivati različite module i projektirati sustave upravljanje s modularnim softverom.
Praktikum za razvoj i konstrukcije sadržava programski paket za reverzibilno inženjerstvo i 3D CAD dizajniranje, 3D CAD program s haptičkom rukom za obradu slobodnih i složenih formi, edukacijski 3D skener s računalnim programom za mjerenje trodimenzonalne promjene oblika i raspodjele deformacija te didaktičku opremu za mehaniku, elemente strojeva i strojarske konstrukcije.
Konačno, tu su još praktikum fluidne tehnike i praktikum za energetsko strojarstvo i obnovljive izvore energije kao i deveti praktikum za automehatroniku koji je opremljen u nama partnerskoj školi, Strojarskoj i prometnoj školi Varaždin.
Ravnatelj Blažeka s ponosom ističe kako je samo godinu dana nakon potpisivanja ugovora, već krajem 2021. godine sve bilo dovršeno, opremljeno i u siječnju 2022. godine krenuli su u tim novosagrađenim i opremljenim radionicama s nastavom. Bilo je to doista u rekordnom roku budući da je projekt formalno završio sredinom prosinca 2023. godine. Kvaliteta redovne nastave znatno je povećana učenjem na novoj didaktičkoj i proizvodnoj opremi, što omogućuje lakše povezivanje teorijskih i praktičnih znanja. Tako će na tržište rada dolaziti učenici spremniji i kompetentniji za samostalni početak rada.
‒ Škola obrazuje učenike u sektoru elektrotehnike, računalstva i strojarstva. Četverogodišnji su programi tehničar za računalstvo, tehničar za mehatroniku, tehničar za elektroniku i strojarski računalni tehničar. Škola ima 810 učenika, od čega je 450 u četverogodišnjim programima, a ostali u trogodišnjima ‒ elektroinstalateri i elektromehaničari, tokari, strojobravari i bravari, automehaničari i autolimari, automehatroničari i CNC operateri. Oni svoju stručnu praksu odrađuju u više od 70 privatnih tvrtki, a učenici u četverogodišnjim programima imaju učenje temeljeno na radu u suvremenim školskim praktikumima. Podijeljeni su u grupe i svaki učenik doista radi na svom stroju ili uređaju. Inače, škola već od 2018. godine nema drugog upisnog roka, jer je jako puno vrlo kvalitetnih kandidata pri upisu pa za četverogodišnje programe kandidiraju uglavnom odlikaši. I to je možda najbolji pokazatelj da škola kvalitetno radi ‒ istaknuo je ravnatelj Blažeka.
Znatan dio sredstva izdvojen je za stjecanje stručnih kompetencija nastavnika i stručnih suradnika Tehničke škole Čakovec i škola partnera, za izradu standarda kvalifikacije i strukovnog kurikuluma za tehnologa (specijalista) strojarstva te još dva programa za obrazovanje odraslih.
Važno je istaknuti da su u ovom projektu sudjelovali doista svi zaposlenici Tehničke škole sudjelovali ‒ na nekoj edukaciji, stručnom putovanju. Iako je škola već od početka 2022. godine koristila praktikume za redovnu nastavu, dobar dio sredstava namijenjenih projektu utrošen je na plaćanje edukacije učenika iz partnerskih škola koji su cijelu prošlu školsku godinu dolazili u Čakovec učiti u praktikumima i u tih su godinu dana djelatnici škole za njih odradili oko 2000 sati nastave u sklopu projekta. Dakle, svaki učenik škola iz Krapine, Oroslavja i Daruvara imao je priliku boraviti u našim praktikumima, upoznati se s najnovijom tehnologijom u sektoru za koji se obrazuju.
Kako bi učenici Tehničke škole Čakovec, ali i škola partnera, dobili najbolje moguće obrazovanje i najkvalitetniji prijenos znanja i praktičnih vještina, ukupno 160 nastavnika i stručnih suradnika Škole i škola partnera usavršavalo je svoje kompetencije kroz 46 stručnih usavršavanja i 17 studijskih putovanja, kako u Republici Hrvatskoj, tako i u inozemstvu. Definirana je i strategija te plan razvoja Regionalnog centra kompetentnosti u strojarstvu u kojoj je naglasak dodatno stavljen na profesionalno usmjeravanje učenika, razvoj sustava motiviranja maturanata i uspostavu alumni kluba, razvoj sustava mentoriranja učenika na stručnoj praksi, uspostavu cjelovitog sustava kvalitete te obrazovanje odraslih.
‒ Regionalni centar kompetencija nije samo zato da u njemu srednjoškolci stječu vrhunska znanja i vještine. Kao škola stalno smišljamo kako dalje pa smo osmislili program da s vremena na vrijeme ugostimo djecu predškolske dobi, da dođu k nama, vide naše razrede i praktikume, da se sretnu s tom suvremenom tehnikom i da se od malih nogu netko od njih zainteresira za nešto iz tog područja. Škola se otvorila i prema visokim učilištima i fakultetima te im ponudila da se učenicima predstave na prigodnim izložbama, radionicama, kratkim predavanjima i panel-raspravom o tome kome trebaju kompetencije učenika koji pohađaju Tehničku školu. Za vrijeme uskrsnih praznika održat ćemo učeničke kampove za osnovnoškolce s područja županije, jer vjerujemo da je to najbolja promidžba škole.