E-Twinning kao najveća europska odgojno-obrazovna digitalna zajednica ima za osnovni cilj međunarodnu suradnju učenika, učitelja, ostalih odgojno-obrazovnih djelatnika te njihovih organizacija. Djeluje putem ESEP-a, nove Europske platforme za školsko obrazovanje te svim odgojno-obrazovnim djelatnicima nudi i različite oblike stručnog usavršavanja putem svojih webinara, digitalnih tečaja i radionica ili pak organiziranih eTwinning mobilnosti. 

Jedna takva eTwinningova mobilnost pod nazivom „From classroom to community: equipping teachers for citizenship education” održana je od 17. do 19. listopada u estonskoj prijestolnici Tallinnu. Sudionicima je otvorila vrata prema novoj godišnjoj temi eTwinninga za 2025. godinu: Aktivno građanstvo: slavimo ono što nas ujedinjuje.

Aktivan građanin. Djelatan, poduzetan, onaj koji sudjeluje i ima inicijativu. Svojim rođenjem u određenoj državi postajemo njezini državljani, građani kojima pripadaju prava, odgovornosti i dužnosti. Zašto je stoga neophodno od najranijih dana tkati plašt aktivnog građanstva i pritom razvijati demokratske supermoći? Pojedinci trebaju razumjeti svoja prava i odgovornosti kako bi mogli djelovati i pridonositi promjenama za dobrobit društva u kojem žive. Njegovanjem kritičkog mišljenja putem aktivnosti unutar naših učionica ojačat ćemo vještine analiziranja složenih društvenih pitanja koje će pojedincima omogućiti bolje razumijevanje društvenih potreba. Ako razumiju, bit će sposobni djelovati. Razumijevanje potreba društva i djelovanje kako bi se premostili uočeni problemi i društvene razlike pridonosi stvaranju inkluzivnog i skladnog društva. Takvo će društvo imati razumijevanja i tolerancije za druge i drugačije, one koji često ostaju na njezinim marginama. Putem uključivanja u različite aktivističke inicijative, volonterske akcije i projekte lokalnih zajednica pojedinci će osvijestiti uvažavanje demokratskih vrijednosti poput jednakosti, pravde i slobode izražavanja. Upravo škola ima odgovornost osnažiti učenike da postanu odgovorni i aktivni građani 21. stoljeća koji će biti sposobni odgovoriti na buduće izazove na lokalnoj, ali i globalnoj razini. No, gdje početi i kako poučavati aktivnom građanstvu?

Odgovor na ovo pitanje tražio se na međunarodnom događaju na kojem je sudjelovalo stotinjak odgajatelja i učitelja nižih razreda osnovnih škola iz čak 27 europskih zemalja. Trodnevni seminar osnažio je učitelje novim idejama i pogledima koje možemo svesti na nekoliko osnovnih prijedloga. 

Krenimo malim koracima i potičimo naše učenike da oblikuju svoje misli i ideje te ih jasno izražavaju, posebno u situacijama u kojima se od njih očekuje donošenje neke odluke. Poučavajmo ih da propituju i postavljaju analitička pitanja. Putem igara uloga i igara scenarija uvježbavajmo s njima vještine rješavanja sukoba i promicanje mirnoga dijaloga. Organizirajmo male razredne projekte u kojima će baš učenici biti donositelji odluka u kojem će smjeru ići taj projekt i u kojem će svako dijete imati svoju ulogu. Simulirajmo događaje poput izbora u našim učionicama u kojima će učenici osvijestiti da je i njihov glas bitan te da može postati važan i dovesti do željenih promjena. Kako bi učenici osvijestili da društvena kohezija nadilazi granice lokalnih zajednica, uvedite ih u svijet eTwinning projekata kojima ćete naglasiti globalnu međupovezanost te zajedničku odgovornost za djelovanjem i rješavanjem globalnih izazova pred nama.

Hrvatske predstavnice na ovom međunarodnom seminaru bile su Lana Jager, učiteljica razredne nastave iz OŠ Hrvatski Leskovac, Andrijana Simčić, učiteljica engleskog jezika u nižim razredima iz OŠ dr. Branimira Markovića, Ravna Gora te odgajateljica Sandra Repeša iz Dječjeg vrtića Rijeka. Priliku za sudjelovanje na ovoj eTwinning mobilnosti dobile su putem natječaja Agencije za mobilnost i programe Europske unije za kratkoročni oblik usavršavanja objavljenog na mrežnoj stranici eTwinninga Hrvatska.