„Čitajmo djeci, pripovijedajmo im i razgovarajmo s njima. Pokažimo im da ne postoji 'zmaj' kojega oni ne bi mogli pobijediti i problem koji ne bismo mogli zajedno riješiti”, poručuje autorica slikovnice koja nastoji poticati sprječavanje nasilja od najranije dobi

Kako pomoći djeci da prepoznaju vršnjačko nasilje i zaštite se od neprimjerenih oblika ponašanja od najranije dobi? Odgovor na to pitanje daje vrijedna slikovnica Priča o dva zmaja Maje Punoš Rebić, prvi naslov iz serije edukativnih slikovnica Rasti sretno u izdanju Školske knjige, dostupan u svim knjižarama i webshopu izdavača. Slikovnicu je ilustrirala Milica Čvokić, arhitektica, akademska grafičarka, autorica animiranih filmova i ilustratorica iz Bosne i Hercegovine.

Slikovnica tematizira vršnjačko nasilje – njegove uzroke i posljedice. Prema riječima autorice Priča o dva zmaja govori o žrtvi i počinitelju nasilja te pokazuje kako pravodobno prepoznavanje i rješavanje emocionalnih problema prekida liniju nasilja koje počinje djetetovom usamljenošću i nemoći, nastavlja se nasilnim ponašanjem, a završava odabirom žrtve nasilnog ponašanja i posljedicama koje ono ostavlja na žrtvu.

Dijete otkriva superjunaka u sebi

„Priča o dva zmaja dragocjena je pomoć roditeljima i odgojiteljima u razgovoru s djecom o toj teškoj temi. Svaka terapijska priča čudesno otvara djetetovu ranjivu dušu, oslobađa ga velikog pritiska, straha i srama jer ono shvaća da nije samo u svojem problemu. Čitajući i slušajući o problemima u kojima se može prepoznati, prateći kako ih likovi priče uspješno rješavaju, dijete stječe potrebnu hrabrost, snagu i samopouzdanje u suočavanju s teškim životnim situacijama. Dijete u sebi otkriva superjunaka koji može pomoći sebi i drugima”, napominje Maja Punoš Rebić.

Slikovnica Priča o dva zmaja na zanimljiv način, primjeren djeci, govori o sve raširenijem problemu vršnjačkog nasilja što potvrđuju i recenzentice knjige – klinička psihologinja i psihoterapeutkinja prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander i psihologinja Ana Raguž. One smatraju da je vrijednost slikovnice, među ostalim, u realističnom prikazu neprimjerena vršnjačkog ponašanja u predškolskoj dobi. 

Konstruktivni načini rješavanja sukoba

U slikovnici doznajemo kako se osjećaju djeca koja doživljavaju nasilje, ali isto tako dobivamo uvid u unutarnji svijet djece koja čine nasilje nad drugima. Autorica slikovnice pomaže djeci da prepoznaju nepoželjne oblike ponašanja i usmjerava ih prema konstruktivnim načinima rješavanja sukoba. Jednako tako poučava ih na koji način trebaju potražiti pomoć odraslih kad sami ne uspiju riješiti probleme s vršnjacima, odnosno kad im ti problemi stvaraju patnju i tugu. 

„U zaštiti djece od vršnjačkog nasilja važna je uloga djece promatrača. Djeci treba pomoći da shvate da nasilje postoji i da upravo ona imaju važnu ulogu u njegovu sprječavanju. Drugim riječima, ako shvate da ne smiju biti nijemi promatrači kad netko od njihovih vršnjaka zlostavlja drugog, smanjit će se opasnost da se nasilje dogodi, odnosno povećat će se vjerojatnost da se ono zaustavi na vrijeme te da dijete žrtva dobije pomoć. Samim time i posljedice će biti manje duboke i bolne na što ova priča stavlja poseban naglasak”, ističu recenzentice prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander i psihologinja Ana Raguž.

Slikovnica Priča o dva zmaja, dodaju, važan je podsjetnik i odraslima da preventivno djelovanje treba započeti od najranije dobi otvaranjem tema vršnjačkog nasilja i izgradnjom odnosa povjerenja i podrške kako bi djeca od sredine u kojoj žive mogla zatražiti zaštitu ako im je ona potrebna. 

Edukacija – stup prevencije nasilja

Edukacija djece i mladih s naglaskom na poticanje poželjnih oblika ponašanja i razvoj empatije na temelju iskustava koja su im bliska stup je prevencije nasilja među vršnjacima. Serija edukativnih slikovnica o dječjim emocijama i ponašanju Rasti sretno prati aktualne izazove s kojima se susreću djeca vrtićke i mlađe školske dobi u današnjem svijetu. Nakon slikovnice Priča o dva zmaja koja govori o vršnjačkom nasilju slijede slikovnice s temom ekranizma, međusobnog poštovanja, prijateljstva i slično. S pomoću raznolikih likova i konkretnih situacija djeca se poučavaju kako se trebaju ponašati u određenom trenutku, kako reagirati ili ne reagirati te što iz toga mogu naučiti kako bi u budućnosti bila spremna na nove izazove. 

„Čitajmo svojoj djeci, pripovijedajmo im i razgovarajmo s njima. Pokažimo im da ne postoji 'zmaj' kojega oni ne bi mogli pobijediti i problem koji ne bismo mogli zajedno riješiti”, poručuje autorica slikovnice koja sadržava i lako pamtljivu pjesmu o dva zmaja. Zvučni zapis pjesme dostupan je s pomoću koda na poleđini knjige, uz aplikaciju e-sfera. Autorice glazbe su Katarina Rebić i Ana Đuzel, koja ujedno i pjeva.

Važnost čitanja i pripovijedanja

Priča o dva zmaja druga je slikovnica Maje Punoš Rebić, nastavnice i školske knjižničarke koja živi i radi u Imotskom. Njezina Priča o Mudroj sovi, objavljena 2018. godine, govori o opasnostima od ekranizma među djecom i mladima, odnosno o negativnim posljedicama prekomjerne uporabe informacijsko-komunikacijske tehnologije. 

Autorica je voditeljica mnogobrojnih radionica s temom pripovijedanja i važnosti žive riječi u radu s djecom i mladima. Pisanjem i pripovijedanjem priča za djecu te suradnjom s mnogobrojnim vrtićima, osnovnim i srednjim školama promiče važnost čitanja i pripovijedanja kao nezamjenjivih alata u razvijanju pozitivnih oblika ponašanja, kreativnosti, empatije i komunikacijskih vještina.