Prepoznavanje izvanrednih postignuća i iznimnog rada odgojno-obrazovnih djelatnika koji se posvećuju medijskoj pismenosti u svojim programima i tako čine razliku u zajednici, ozbiljan je i odgovoran posao. Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu dan uoči Svjetskog dana učitelja, 4. listopada, dodijelilo je nagradu „Medijski Sokrat” te i tako pokazalo da cijeni i slavi rad odgojno-obrazovnih djelatnika, koji se u području medijske pismenosti trude utjecati na odgovoran odnos djece i mladih prema medijima.

Na svečanoj su dodjeli u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu uručena priznanja obrazovno-odgojnim djelatnicima za obrazovne aktivnosti održane u prošloj školskoj godini u dječjim vrtićima te osnovnim i srednjim školama u svrhu medijskog odgajanja naših najmlađih. Dobitnice nagrade „Medijski Sokrat” za predškolski odgoj jesu Jelena Alpeza i Maja Radošević, u kategoriji osnovne škole Jasenka Marmilić, a u kategoriji srednje škole Silvia Vladić Vrban. Dodjela nagrade organizirana je uz potporu Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske. Nagrade su uručili državni tajnik Ministarstva kulture i medija RH Krešimir Partl, ravnateljica Ureda za udruge Vlade RH Helena Beus te Gea Cetinić, voditeljica Odjela za stručno-pedagoški nadzor i pomoćnica ravnateljice Agencije za odgoj i obrazovanje.

Kako stoji u obrazloženju Nagrade, Jelena Alpeza i Maja Radošević, zaposlene u Dječjem vrtiću Pčelica u Zagrebu, u svom su radu iskazale izrazitu kreativnost i inovativnost u području fotografije i fotografskog stvaralaštva. Kreativnom primjenom fotografije i digitalnih medija pozitivno su djelovale na razvoj medijske pismenosti i medijskih kompetencija djece rane i predškolske dobi, odgojitelja, roditelja i šire zajednice.

Jasenka Marmilić, stručna suradnica knjižničarka, zaposlena na pola radnoga vremena u Osnovnoj školi Antuna Mihanovića Petrovsko, kroz projekt „Digitalni građani” provela je 16 edukativnih radionica s naglaskom na sigurnost djece na internetu, zaštitu privatnosti i prevenciju elektroničkog nasilja, kroz koje je učenike poticala na kritičko razmišljanje, ali i stvaranje medijskih sadržaja.

Silvia Vladić Vrban, profesorica hrvatskog jezika i književnosti iz Obrtničke i industrijske graditeljske kroz svoje izvannastavne aktivnosti iz područja medijske pismenosti u isto je vrijeme promicala kritičko vrjednovanje, ali i stvaranje medijskog sadržaja, čak i u vrlo zahtjevnim formama poput podcasta „Majstori – školske televizije”. Aktivnosti planira i temelji na znanstvenim istraživanjima koje provodi na razini škole, a povjerenstvo je posebno istaknulo njezin angažman u razvoju školskog lista Majstori, My Story. Profesorica Vladić Vrban vrlo uspješno medijsku pismenost promiče i kroz filmsko stvaralaštvo u strukovnoj školi.

Predsjednica Odbora nagrade „Medijski Sokrat” Lana Ciboci Perša istaknula je kriterije za dodjelu nagrade: „Pri donošenju odluke vrjednovali smo kvalitetu provedbenih materijala ‒ od jasnoće programa, ishoda učenja, korištenih metoda poučavanja i aktivnog uključivanja samih učenika u provedbu aktivnosti do poticanja na kritičko razmišljanje, ali i medijskog stvaralaštva.” Dodjeli su prisustvovali i brojni drugi uzvanici, uključujući predstavnike Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, zaklade Hrvatska za djecu te Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade.

Iako je ovo tek prva godina dodjeljivanja, na natječaj za nagradu pristiglo je ukupno 55 prijava. Među njima, 15 je prijava za aktivnosti u predškolskim ustanovama, 23 prijave za aktivnosti u osnovnim školama i 17 prijava za provedbu aktivnosti u srednjim školama. Pristigle su prijave iz cijele Hrvatske ‒ od juga Dalmacije do Istre i Kvarnera preko središnje Hrvatske do Slavonije i Baranje.  

Odgojno-obrazovni djelatnici mogli su se prijaviti sami ili su to za njih mogli učiniti njihovi ravnatelji. Iz brojnih pisama koje su pisali upravo ravnatelji može se vidjeti koliko i oni sami prepoznaju važnost medijskog obrazovanja u svojim odgojno-obrazovnim ustanovama te koliko je važno da i odgojitelji, i učitelji i stručni suradnici, imaju njihovu potporu u provedbi aktivnosti.

O svim pristiglim prijavama odlučivao je Odbor koji je činilo pet članova: prof. dr. sc. Tamara Gazdić-Alerić i izv. prof. Marina Gabelica s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, potom predsjednik prof. dr. sc. Danijel Labaš, potpredsjednik prof. dr. sc. Igor Kanižaj te potpredsjednica Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu doc. dr. sc. Lana Ciboci Perša.

Nagrada ,,Medijski Sokrat” simbolizira jedinstvene pojedince, kao i institucije, koji predano rade u području medijske pismenosti. I sam je Sokrat bio učitelj koji je posebnom metodom –majeutikom – to jest metodom postavljanja pitanja svoje učenike poticao da kritički razmišljaju o raznim temama. Isto tako, u današnje vrijeme velik je broj učitelja i drugih odgojno-obrazovnih djelatnika koji svoje učenike potiču da kritički razmišljaju o temama kojima su izloženi u medijima.