Stres je pojam koji u životu djece postaje vrlo čest. Sa stresom i raznim životnim izazovima oni se susreću češće nego prije. Teškoće poput izazova koji se stavljaju pred djecu, učenje, lošiji uspjeh od očekivanog, nedostatak vremena, nesigurne i neizvjesne situacije, vršnjački pritisci, vršnjačka konkurencija, visoki zahtjevi roditelja samo su neki od izvora stresa.
Uzroci stresa kod djece su različiti i ima ih puno. Velike količine stresa kod djece mogu dovesti do razdražljivosti, slabije koncentracije, mišićne napetosti, glavobolje, osjećaja straha i anksioznosti. Kao najranjivija skupina djeca često ne znaju kako se nositi s nakupljenim stresom. S obzirom na to da još nemaju izgrađena znanja o tome kako prebroditi i svladati stresne situacije učenici 3. razreda OŠ Bakar programom „Trening životnih vještina” provode različite aktivnosti kako bi pomogli sebi i svojim vršnjacima u osnaživanju i izgrađivanju sposobnosti za uspješnije nošenje sa stresom u budućnosti. To je samo jedan od programa prevencije stresa i nepoželjnih ponašanja koji pomažu u rješavanju stresnih situacija kod djece.
Za uspješno svladavanje stresa vrlo su važne socijalne vještine koje učenici razvijaju od prvog razreda. Zajednički rješavaju probleme, o njima razgovaraju i trude se pronaći najbolje rješenje za sve učenike. Zdrav odnos i prijateljstvo imaju važnu ulogu. Podrška prijatelja i poticaj učiteljice od velike su važnosti. Učenici se lakše nose sa stresnim situacijama, postaju otporniji i nastoje razvijati pozitivne osobine jedni kod drugih. Na prihvatljiv način izražavaju svoje emocije i postaju sigurniji u sebe. Uče da na stres često ne mogu utjecati, ali mogu utjecati na daljnje ponašanje i na svoju reakciju kako se ne bi osjećali tjeskobno i tužno.
Učenici na Satu razrednika provode opuštajuće i ugodne aktivnosti koje im pomažu da se nose s neugodnim situacijama. Tako stječu alate koji će im zasigurno koristiti tijekom odrastanja i u budućnosti.
U sklopu aktivnosti „Oboji me” učenici su napravili Antistres kutak u svojoj učionici. Kada se netko od učenika ne osjeća dobro, kada je žalostan, usamljen ili se boji, u kutku boji sličice kako bi se umirio.
U sklopu aktivnosti „Diši, diši” učenici uz pravilnu vještinu disanja i učinkovite tehnike opuštanja umanjuju stresnu svakodnevicu. Duboko disanje smanjuje otkucaje srca i pojačava osjećaj da imamo situaciju pod kontrolom. Nakon ponavljanja pravilnog udaha i izdaha učenici se vraćaju u stanje optimizma, mira i zadovoljstva, a posebno uz podršku ostalih učenika i učiteljice.
U sklopu aktivnosti „Zamisli lik” učenici nastoje vizualno zamisliti lik ili sliku. Koriste vlastitu maštu kako bi se umirili i pomogli otpustiti negativne misli. Nakon toga učenici zamišljaju omiljenu boju koja ih smiruje i čini sretnima. Zamišljenom bojom uz svaki udah i izdah popunjavaju zamišljeni lik.
U sklopu aktivnosti „Dobar vic” učenici potiču smijeh i opuštanje. Tako se rješavaju napetosti i opuštaju se u zabavnim aktivnostima. Viceve pričaju naizmjenično, pokazuju smiješne izraze lica i gledaju smiješne crtane filmove i videozapise. Fizički dodir ili interakcija među učenicima mogu sniziti razinu hormona stresa. Zbog toga u sklopu aktivnosti „Zagrli me” potičemo jedni druge na zagrljaje, bliskost i iskreno prijateljstvo.
Stres je nešto s čime se svakodnevno susrećemo. Doživljavamo ga ugrožavajućim i teško savladivim. Stres je najčešće povezan s neugodnim i negativnim situacijama koje učenici često mogu izbjeći ako na vrijeme steknu širi spektar strategija suočavanja sa stresom. Uspješno svladavanje stresa učenike može ojačati i potaknuti ih na uspješno rješavanje problema.
Moć pripovijedanja priča
Promičući pripovijedanje na zanimljiv način pripovjedačica priča Margareta Peršić pripovijedala je narodne bajke i priče iz baštine različitih naroda i kultura
Pripovijedanje je jedno od najstarijih vještina ljudske civilizacije koje posjedujemo u svojoj prirodi i koristimo u svakodnevnom životu. Može se vježbati i usavršavati kako bismo u prenošenju priča postali vještiji, uvjerljiviji i zanimljiviji te kako bismo priču prenijeli na originalan način. Pripovijedanje je osnova svake komunikacije, mašte i kreativnosti. Vrlo je učinkovito jer potiče razvoj emocionalne inteligencije, međusobno povezuje sudionike, proširuje poznavanje jezika te djeluje opuštajuće.
Profesionalna pripovjedačica priča Margareta Peršić posjetila je OŠ Bakar. U organizaciji i uz podršku Školske knjige omogućila je učenicima zabavan i poučan književni susret. Promičući pripovijedanje na zanimljiv način pripovijedala je narodne bajke i priče iz baštine različitih naroda i kultura. Poznata po svom originalnom i dinamičnom stilu pripovijedanja, Margareta Peršić koristi živahnu scensku izvedbu, izražajan glas, pokrete, fraze, geste, ritam. Poseban šarm njezine interaktivne interpretacije jest u tome da na duhovit način uključuje publiku od samog početka. Pružajući istinsku emociju pripovjedačica je stekla povjerenje učenika pa je i poziv na suradnju bio brzo prihvaćen. Učenici su postali likovi iz bajke: mladići, majke, zmajevi, kraljice, princeze, konji te su uz priču primili važne poruke o mudrosti, odgovornosti, poštenju, poštivanju, empatiji i druge temeljne ljudske vrijednosti. Koristeći vlastitu maštu i maštu publike kao alat za grananje priče i uzajamne interakcije, pripovjedačica je pobudila osjetila učenika. Gotovo svakom liku iz bajke pridružila je po jednog učenika, slušača iz publike koji je postao aktivni sudionik pripovijedanja. Učenici su zapravo sami odglumili dio priče ponavljajući riječi, zvukove i pokrete prema uputama pripovjedačice. Kvalitetnim nastupom stvorena je posebna energija, sigurno i uvjerljivo okružje te je potaknuta bliskost i povezivanje pripovjedačice i publike.
Pripovijedanje koje potekne iz ovakvih trenutaka donosi moćne i duboke priče koje će učenici još dugo pamtiti, posebice oni koji su bili akteri u samoj priči.

