
S početkom ove školske godine nastavnica razredne nastave Elena Majstorović te nastavnica njemačkog jezika Mirta Combaj Ujlaki pokrenule su projekt „Zagreb, najljepši grad”. Glavni su ciljevi ovog projekta poticanje učenika da češće posjećuju manifestacije i događanja koja grad Zagreb nudi te tako i njihove spoznaje o Zagrebu ne samo kao o glavnom gradu nego i o njegovoj važnosti kao izrazito bogatom kulturno-povijesnom, geografskom, ali i umjetničkom središtu Republike Hrvatske. Uz to je još trebalo osvijestiti učenice i učenike kako je i njihova škola važan dio grada Zagreba te kakva je velika čast biti stanovnicima grada Zagreba.
Sve manje odlazaka u staru jezgru grada
Namjena ovog projekta je višestruka te sama ideja dolazi nakon dugog istraživanja i razgovora s učenicima i učenicima koji sve manje posjećuju staru jezgru Zagreba, ne odlaze često u muzeje i kazališta osim u sklopu školskog kurikuluma. Razlog su većinom prenatrpani rasporedi, brojne izvanškolske aktivnosti i nedostatak vremena roditelja. Stoga su nastavnice odlučile tijekom cijele nastavne godine provoditi projekt kako bi potaknule učenike na istraživanje svog grada, kako naš grad funkcionira te kolika je zapravo njegova povijesna i kulturna važnost, ali i važnost vlastitog identiteta koji je neodvojivi dio svakog od nas, a usko je povezan s mjestom gdje odrastamo i školujemo se. Uz to nastavnice su tijekom cijele nastavne godine poticale učenike da što više odlaze u muzeje grada Zagreba, na različite manifestacije, kazališne predstave i festivale te da nakon toga svoja iskustva pretoče u praktičnih radove, prezentacije, literarne i likovne radove.
Projekt prerastao u temu za Dan škole
S vremenom je sama ideja projekta prerasla u pripremu za Dan škole pod nazivom „Zagreb, najljepši grad” koji je obilježen 28. svibnja. Nastavnica njemačkog jezika, Mirta Combaj Ujlaki, kao jedna od voditeljica projekta za Dan škole, cijelo je polugodište održavala radionice i čitaonice s različitim temama kao što su Zagrebački kul muzeji, Legenda o Majci Božjoj od Kamenitih vrata, Zagrebačke znamenitosti, Zagrebačka prometna sredstva kroz povijest, Zagrebačka turistička tura. Uz svaku radionicu za učenike od drugog do osmog razreda organizirala je kvizove te praktične zadatke poput igrokaza za turističke vodiče po Zagrebu, pri čemu su učenici uživali u pričama, sudjelovali svojim komentarima, iskustvima i željama, a što je najvažnije, nakon samih predavanja i samostalno uz svoje roditelje sve više odlazili u različite zagrebačke muzeje.
U jednoj od područnih škola, u Adamovcu, nastavnica geografije i povijesti Nataša Zrno u sklopu izvannastavne aktivnosti također je provodila projekt „Zagreb, najljepši grad” te je sa svojim učenicima posjetila zagrebački novootvoreni Muzej smijeha, Muzej čokolade te Muzej iluzija. U sklopu izvanučioničke nastave učenici i učenice matične u Soblincu i područne škole u Adamovcu posjetili su Zoološki vrt grada Zagreba, Botanički vrt te Prirodoslovni muzej, ali i pogledali kazališnu predstavu Zagrebački vremeplovci. Učenici trećih razreda tijekom siječnja su proveli pet dana u Školi u prirodi na Sljemenu u Domu Crvenog križa sa svojim nastavnicama Andrejom Mažar, Valentinom Butorac, Elenom Majstorović te Vesnom Martinuš. U sklopu nastave na Sljemenu saznali su brojne zanimljivosti o svome gradu, čitali drevne legende i priče, ali i uživali u prirodi, na svježem zraku Medvednice.
Voditeljice projekta te nastavnica tjelesne i zdravstvene kulture Sandra Jakubek Stošić pozvale su u goste djelatnike različitih institucija i književnike pa su tijekom drugog polugodišta školu u Soblincu posjetili djelatnici Državnog arhiva grada Zagreba, zagrebačka književnica i ilustratorica Andrea Petrlik-Huseinović, interaktivni POP-UP Muzej sportskih ZGoda. Time su učenici i učenice imali uvid u sve što Zagreb nudi i iza znamenitosti, građevina i svega što nam je na prvi pogled vidljivo.
Germanizmi u zagrebačkom govoru
Upravo sve navedene aktivnosti, izvanučionička nastava te izvannastavne aktivnosti bile su glavna nit vodilja svakog učitelja i predmetnog nastavnika koji je sa svojim učenicima birao temu za Dan škole usko povezanu s nastavnim predmetom koji predaje. Tako je nastavnica njemačkog jezika Mirta Combaj Ujlaki odabrala germanizme u zagrebačkom govoru te usporedbu Zagreba s drugim europskim gradovima. Učenici su izrađivali „Kofere pune germanizama” te tako doznali koje sve riječi u njihovu kajkavskom narječju potječu iz njemačkog jezika, a nalazimo ih, uvelike, upravo u zagrebačkom govoru. Na nastavi likovne kulture pod vodstvom profesorice Sanje Mihalinec učenici i učenice crtali su i slikali zagrebačke ulice, tornjeve zagrebačkih crkava, simbole i suvenire grada Zagreba, izrađivali predivne kolaže, a ono što je dodatno uljepšalo njihovu matičnu školu bile su zastavice sa simbolima grada na samom ulazu u školu: licitari, šestinski kišobrani, plavi tramvaji, uspinjača, plavi satovi, maskota Zagi, grb grada Zagreba, zagrebačke lanterne i još mnogo toga. Upravo su te zastavice glavni svjedok koliko se cijela škola udružila i radila zajedno na nečemu ovako lijepom i dragocjenom – osvještavanju učenika o važnosti njihovog identiteta, kulture i porijekla.
Učenici razredne nastave pod vodstvom nastavnica Sanje Marasović, Ane Poljak Vuger, Valentine Butorac te Vesne Facković upotpunili su Dan škole predstavama o Zagrebu, zagrebačkim legendama i pričama, a školu dodatno uredile maketama zagrebačkih prijevoznih sredstava, zagrebačkih znamenitosti i građevina. Škola je vrvjela zagrebačkim simbolima i suvenirima, pa čak i zagrebačkom plavom vurom koja je djelo je nastavnice produženog boravka Marije Šimare i koja je bila glavno mjesto za fotografiranje i sastanak, kako se u Zagrebu kaže, pod satom. Školu su krasili neobični i šareni strojevi profesora Baltazara, koje su pod vodstvom nastavnice Suanite Kasapović izrađivali njezini prvašići i s puno entuzijazma, ponosa i sreće pričali o tome što sve njihovi uređaji čine. Poticaj im je, naravno, bila Zagrebačka škola animiranog filma i jedan od njihovih najpoznatijih, najveselijih i najdragocjenijih likova – profesor Baltazar.
Novi prostor za čitanje i druženje
Kako bi škola dobila potpuno novi izgled, nastavnica Mirta Combaj Ujlaki preuredila je dio škole u izložbeni prostor pod nazivom „Tajne starog Zagreba”, koji je bio namijenjen za pričaonice tijekom Dana škole, a ostat će i dalje tako uređen kako bi ga učenici što više mogli koristiti za druženje, čitanje slikovnica i otkrivanje novih činjenica, priča i legendi o gradu Zagrebu koje se upravo u tom prostoru nalaze. Upravo su i slikovnice o gradu Zagrebu jedne od najljepših uradaka tijekom ovog projekta, budući da ih je nastavnica 3. b razreda, Valentina Butorac, samostalno izrađivala sa svojim učenicima.
Vrhunac svih aktivnosti bio je na sam Dan škole, 28. svibnja, kada se za uzvanike iz drugih odgojno-obrazovnih institucija te uzvanike iz lokalne zajednice školom zaorila pjesma školskog zbora pod vodstvom profesorice glazbene kulture Gabriele Teskere. Na repertoaru su se našle pjesme poput Serbus dragi Zagreb moj, Zagrebačkim ulicama, Vraćam se Zagrebe tebi...
Tog dana nastava se odvijala tako da učenici i učenice sa svojim nastavnicima pokažu što su sve vezano za grad Zagreb tijekom godine naučili, radili i posjetili, a potom su krenuli na događanje unutar škole gdje su mogli zaigrati kviz na tabletima „Zagrebački cener”, igrati društvenu igru „Špancir po Zagrebu u 5 sekundi”, pogledati izložbu literarnih i likovnih radova, sudjelovati u sportskim aktivnostima, pogledati kratke filmove u školskoj knjižnici o tome kako je Zagreb izgledao nekad ili pak u novootvorenom izložbenom prostoru „Tajne starog Zagreba” sudjelovati u čitaonici i pričaonici. Prema dojmovima učenika saznali su da im se jako svidjela i „Potraga za znamenitostima” koju je osmislila profesorica Mirta Combaj Ujlaki, gdje su pomoću znamenitosti i suvenira na radnom listiću tražili iste znamenitosti u školskom vrtu. Vrijeme ih je poslužilo tako da su radosno, motivirano i puni elana krenuli u potragu, čak i učenici i učenice iz viših razreda.
Ovim projektom svi nastavnici i nastavnice Osnovne škole Ivana Granđe te PŠ Adamovec ostvarili su ono najvažnije, a to je osvještavanje ljubavi prema svom gradu, njegovim ulicama, trgovima, slastičarnicama, muzejima, poticanje na što više odlazaka u šetnje gradom, posjet muzejima, otkrivanje važnosti vlastitog identiteta, važnost shvaćanja da mjesto na kojem si rođen, gdje se školuješ, radiš, odrastaš ili stanuješ neupitno formira svakog od nas kao ljude, stanovnike našeg grada, ali i naše zemlje.