Djecu potičemo ne samo da razmišljaju o dobrim djelima nego da budu i aktivna i da čine dobra djela ne zato da dobiju nagradu, da ih prepozna okolina nego zato što je to njihov unutarnji motiv. Želimo odgojiti dobre, zdrave i iskrene ljude koji će pridonositi svojoj zajednici na najbolji mogući način ‒ odgojiteljica Lucija Dolinšek
Križevački Dječji vrtić Zraka sunca utemeljen je 1995. godine na poticaj Pokreta fokolara – Djela Marijina, s idejom da postane mjesto gdje se djeca odgajaju u duhu zajedništva, dijaloga i međusobnog poštovanja, uvažavanja, ljubavi, tolerancije, empatije, povezivanja. Temeljna ideja bila je kako pomoći gradu, jer gradski vrtići teško mogu zadovoljiti sve potrebe građana. Vrtić se od svog osnutka ističe inovativnim pristupom ranom i predškolskom odgoju, oslanjajući se na Agazzi metodu, kao i na Pedagogiju zajedništva, koje zajedno čine temelj pedagoškog rada ove ustanove. Odgojno-obrazovni rad odvija se u četiri mješovite vrtićke i jednoj jasličkoj skupini i trenutačno ga pohađa 115 mališana. To je dvadesetak mališana više od kapaciteta vrtića, ali uvijek se izlazi ususret roditeljima pa odgojne skupine imaju i malo više djece. Budući da je vrtić uvjetno rečeno privatni, a ne gradski, roditelji plaćaju 185 eura, a grad svako dijete subvencionira s 250 eura i to i dalje ne dostiže punu ekonomsku cijenu tako da uvijek nedostaje za plaće koje bi trebale biti usklađene s ostalima u javnom sektoru, za didaktička pomagala, prehranu i mnoge druge stavke iz svakodnevnog života.
Kako ističe v. d. ravnateljice Nikolina Ostroški, njihova je vizija ponuditi novu kvalitetu života s posebnim programom koji promiče poznavanje sebe, razvoj samokontrole i osjećaj odgovornosti, samopouzdanje, uvažavanje i ljubav za druge, kulturu davanja, prihvaćanja i mira, odnose s vršnjacima, s odraslima, s drugim kulturama, sa svijetom, dijalog, timski rad, odnos prema prirodi. Na taj način nastoje ulagati u budućnost cjelovitim odgojem djece kao slobodnih subjekata, sudionika vlastitoga odgoja, odgovornih, kreativnih, aktivnih u životu zajednice u stalnom procesu međudjelovanja s kulturom i svijetom.
‒ Tijekom godina vrtić je kontinuirano rastao u međunarodnoj prepoznatljivosti i povezanosti sa znanstvenom i stručnom zajednicom. Već u prvom desetljeću djelovanja, Zraka sunca postala je prepoznatljivo mjesto odgoja za život, otvoreno različitostima i usmjereno razvoju djeteta u svim aspektima – emocionalnom, socijalnom, intelektualnom i duhovnom. Vrtić je nastavio razvijati svoju specifičnu metodu, uz stalno stručno usavršavanje odgojitelja i njegovanje međunarodne suradnje. Osobito je važna veza s Italijom – od suradnje s Institutom Pasquali Agazzi i vrtićima u Brescii, do partnerskih odnosa sa sveučilištima u Padovi, Veroni i Rimu. Ta je suradnja omogućila prijenos znanja, studijska putovanja i kontinuiranu edukaciju, čime se osigurava autentičnost i suvremenost primjene Agazzi metode u hrvatskom kontekstu. Vrtić je sudjelovao, a sudjeluje i danas, u brojnim gradskim manifestacijama, ekološkim i humanitarnim projektima te pokrenuo vlastite tematske projekte vezane za prirodu, kulturu i znanost. Programi eksperimentiranja, vrtlarstva i terenskog istraživanja postali su sastavni dio svakodnevnog odgojno-obrazovnog rada, a naglasak se sve više stavlja na odgoj za održivost, nenasilje i kulturu mira.
Djecu potičemo ne samo da razmišljaju o dobrim djelima nego da budu i aktivna i da čine dobra djela ne zato da dobiju nagradu, da budu prepoznata od okoline nego zato što je to njihov unutarnji motiv. Želimo da djeca od najranije dobi usvoje pozitivne vrijednosti, jer je suvremeni svijet postavljen tako da se dobročinitelji osjećaju neugodno zbog svojih dobrih djela. A mi želimo odgojiti dobre ljude, zdrave i iskrene koji će pridonositi svojoj zajednici na najbolji mogući način. Proveli smo i jedno istraživanje o kvaliteti odgoja za mir u našem vrtiću. Pokazalo se da svime što radimo odgajamo za mir i da nije riječ o onim eksplicitnim porukama već da nastojimo postići mir u sebi, mir s drugima i mir s prirodom odnosno želimo postići ravnotežu svih tih elemenata, osjećaja, senzomotorike, spoznaje o sebi, prosocijalnih vještina, suradnje s drugima, nenasilnog rješavanja sukoba.
Prije deset godina pokrenuli smo međunarodni projekt „Jedan vrt za svako dijete, puno vrtova za mnogu djecu” u suradnji s gradom Brescia. S iskustvom vrtova nastoji se potaknuti direktan odnos djeteta sa svijetom prirode i razvijati svijest da je uzgajanje biljaka i njihovih plodova „hrana” za um i tijelo koje raste. Cilj je kod djece putem konkretnih i činjeničnih iskustava promicati i stvoriti spoznaje da zemlja daje plodove koji rastu i utječu na rast djece, razmišljati o tome da zemlja daje razne povrtne kulture i voće, a ujedno je dio svijeta u kojem živimo, promicati spoznaju da svojim radom djeca emotivno proživljavaju iskustva proizvodnjom povrća, aromatičnog bilja, voća. Dakle, vrt kao didaktička radionica.
Djeca u kontaktu sa zemljom imaju priliku otkriti i cijeniti životni ciklus. Briga o prirodnom okolišu pridonosi razvijanju osjećaja za lijepo, poštivanje prirode, iznenađenje i čuđenje kod rasta biljaka. Konkretna iskustva u vrtu, voćnjaku i jezeru. Svakodnevnom brigom kroz igru djeca se osjećaju odgovorna i velika ‒ kaže odgojiteljica Lucija Dolinšek, a odgojiteljica Ružica Bjeličić dodaje kako su djeca svim odgojiteljicama velika inspiracija.
‒ Djeca jako vole raditi u vrtu. Posadili smo luk ove jeseni i sad pratimo kako raste. Čekaju da izraste, da ga uberu i jedu. Uzgajamo i mini rajčice, kadulju, mentu, šipak pa onda napravimo čajne mješavine. Velik naglasak stavljamo na prosocijalne radnje i vidimo da su djeca usvojila mnoge stvari, da vole prirodu, da mogu oprostiti, da mogu pomoći, prihvatiti svaku osobu, prepoznati tuđu emociju i često bismo mi odrasli mogli od njih učiti. Vidimo da sve to što u vrtiću usvoje i rade utječe i na njihove obitelji pa nam roditelji znaju reći kako ih djeca potiču na dobra djela. Tako utječemo i na širu zajednicu. Imali smo dosta projekata koji su bili usmjereni na grad u kojemu živimo, jer nam je cilj da mališani kad odrastu budu dobri i korisni građani. Tako smo napravili slikovnicu o gradu, a dali smo inicijativu za uređenje inkluzivnog gradskog igrališta koje je grad financijski podržao te uredio prije četiri godine. Igralište je opremljeno standardnim spravama, ali i onima koje su prilagođene djeci s teškoćama u razvoju. Želimo biti aktivni u zajednici i surađujemo s vrtićima, školama kad god možemo. Godinama u predbožićno vrijeme provodimo projekt „Darujmo osmjeh” koji uključuje umjetničku radionicu u kojoj sudjeluju roditelji, braća i sestre, djedovi i bake. U radionici se izrađuju simbolični darovi koje s prijateljima iz Osnovne škole „Vladimir Nazor” i područnih škola Većeslavec i Đurđic dijelimo na gradskim ulicama i u različitim ustanovama. Podijelili smo bezbroj poruka mira i dobili neizmjerno puno osmijeha koje su nam uzvratili naši građani. Svaki taj osmijeh nas je obogatio, ispunio mirom i zadovoljstvom.
Projekt „Lanac međugeneracijskog prijateljstva za mir” daje novu ulogu starijim članovima obitelji uključujući ih u odgojno-obrazovni proces kroz grafičke-slikarske te zanatske radionice i prezentiranje blagdanskih tradicija, igara. Održimo i priredbu za Božić s umjetničkim točkama i sudjelovanjem svih generacija od vrtića, osnovne i srednje škole do osoba starije dobi. Imali smo nedavno blagoslov kruha i odjednom je vrtić bio prepun hrane. Nakon druženja s roditeljima ostalo je puno kruha, peciva, kolača i naša su djeca predložila da sve to što nam je ostalo odnesemo u obližnji dom za starije s kojim inače surađujemo. Djeca imaju taj osjećaj, znaju da su bake i djedovi u domu osamljeni, da ih treba posjetiti, darovati im sitnice. I djeca često sama iniciraju odlazak k njima, pripremu darova, druženje.
Sa srednjom školom smo napravili projekt „Od kravice do šalice mlijeka” kako bi mališani spoznali svijet oko sebe, možda prvi put u životu vidjeli kravicu, zainteresirali se za poljoprivredu pa možda kasnije i upisali tako profiliranu srednju školu. Surađujemo i s gradskom knjižnicom, glazbenom školom, općom bolnicom. Lijepo je razmišljati malo šire izvan okvira ustanove, jer u konačnici mi djecu pripremamo za život, a svaka životna situacija je odgojna i mi to samo koristimo da djecu odgojimo na najbolji način ‒ kaže Ružica Bjeličić.
Odgojiteljica Sanja Katanec ističe kako djecu potiču da mirno rješavaju bilo kakve konfliktne situacije.
‒ Naravno, sve su to bezazlene stvari, sitnice, ali učimo djecu da budu svjesni da svojim postupcima mogu nekoga povrijediti, da su nekome uzeli igračku, a da ga nisu pitali za dopuštenje. Jer, ako to osvijeste sada, onda će i kad odrastu biti u stanju zamoliti oprost, ispričati se zbog greške koju su napravili ili da zahvale prijatelju koji im je učinio nešto lijepo. Želimo ih potaknuti da razmisle što još osim isprike mogu ponuditi, bilo da je riječ o ponudi za zajedničkom igrom ili da nacrtaju nešto za prijatelja, da mu pomognu u nečemu što radi. To su važne odgojne stvari koje su važne za život, jer vidimo koliko je nasilja i u školama, i u društvu općenito – kaže Sanja Katanec, a ravnateljica Ostroški dodaje kako se svi previše trude da djecu zaštite od neugodnih emocija, a zaboravljamo da život nije samo sreća, veselje, dobrota i zadovoljstvo, jer događaju se u životu i neugodne stvari koje valja prepoznati i naći načina da ih se ispravi. Djecu treba naučiti da prepoznaju emocije i greške koje počine i da su ih u stanju ispraviti. I da se osjećaju dobro kad učine neko dobro djelo, da budu ispunjeni i zadovoljni sami sobom.
‒ Nastojimo imati dobru komunikaciju i suradnju s roditeljima i osvijestiti im činjenicu da smo na istom zadatku i da samo suradnjom i zajedništvom možemo učiniti ono najbolje za njihovu djecu ‒ kaže odgojiteljica Lucija Dolinšek te nastavlja:
‒ Brinući se o svemu drugome, roditelji danas zapostavljaju onu temeljnu ulogu, a to je da odgajaju svoje dijete i žele da to odradi ili vrtić ili škola. S tim se problemom svakodnevno susrećemo, ali doista nemamo velikih problema s roditeljima. Ustvari, svatko bi trebao raditi svoj posao. I onda bi svima bilo puno lakše. Mi umjesto roditelja djecu vodimo u kazalište. Bili smo nedavno u zagrebačkom HNK i nakon predstave smo djecu uspjeli odvesti na pozornicu, da vide kako to izgleda iza scene i bili su očarani tim doživljajem. Ali mnogi roditelji na drukčiji način provode slobodno vrijeme sa svojom djecom. Dovoljno je zajedno boraviti na otvorenom, ponekad se valjati po travi ili suhom lišću, prošetati šumom i stvarati neke vrijedne navike, razvijati motoričke sposobnosti na najprirodniji način.
‒ Uvijek je izazovno izgraditi što bolji odnos s roditeljima, naći se s njima i imati na umu samo jedno, a to je dobrobit njihova djeteta. Izazovno nam je i komunicirati s gradom i izboriti se za još bolju financijsku pomoć kako bismo osigurali primjerene plaće i podigli standard ustanove na još višu razinu i nadamo se da ćemo u tome uspjeti. Važno je i da u kolektivu gradimo dobre odnose i moram reći da je kultura vrtića na visokoj razini i da su naši odnosi uzorni, jer jedino takvi možemo biti dobar primjer našoj djeci, da iz našeg primjera mogu učiti što je to dobro ‒ ističe v. d. ravnateljice Nikolina Ostroški te ističe da trenutačno nema u vrtiću djece s teškoćama u razvoju, ali da je problem što odgojitelji i stručna služba otkrivaju djecu koja imaju neku teškoću, ali nemaju nikakvu medicinsku dokumentaciju ni zahtjev za prilagođeni program. No i to rješavamo i prilagođavamo se djeci i nastojimo im pružiti svoj maksimum. Da bismo to mogli puno radimo na stručnom usavršavanju u najrazličitijim oblicima, preko stručnih skupova koje organizira Agencija za odgoj i obrazovanje, webinara, skupova koje sami u vrtiću organiziramo ili u programima koje nalazimo preko interneta.
Pridajemo posebnu važnost uređenju ambijenta i odnosu prema prirodi. Stoga smo uz igralište za djecu uredili i veliku zelenu površinu gdje djeca mogu uz igru na igralištu, stjecati iskustveno spoznaje u prirodi, u radnim i praktičnim aktivnostima, takozvani „Zeleni kutak” koji obuhvaća jezero, kućicu, labirint, vrt i voćnjak.
Odgojno-obrazovni rad ostvarujemo putem sustava aktivnosti sličnih onima u obitelji ne gubeći iz vida cjeloviti odgoj djeteta i skrb o svim područjima razvoja. Osnovna vrijednost i temelj odgoja jest ljubav koju najprije djelatnici trebaju živjeti među sobom kako bi je svojim primjerom prenosili djeci. U odgojni proces uključene su sve osobe u vrtiću. Zajedno nastojimo graditi ozračje koje će biti odgojno za dijete te u tom duhu zajedništva oplemeniti i usmjeriti naše pedagoško djelovanje ‒ zaključuje v. d. ravnateljice Nikolina Ostroški.
Ružica Bjeličić
Iskustveno učenje o zdravlju u dječjem vrtiću
Radionica „Otkrivamo tajne laboratorija” provedena u Crvenoj skupini imala je za cilj potaknuti djecu predškolske dobi na razvoj interesa za znanost i razumijevanje važnosti brige za zdravlje. Iskustvenim i simboličkim učenjem djeca su upoznala ulogu medicinsko-biokemijskog laboratorija te stekla osnovna znanja o tome kako laboratorijske pretrage pomažu u očuvanju i unapređenju zdravlja. Djeca predškolske dobi pokazuju izraženu znatiželju za svijet koji ih okružuje i upravo ta znatiželja predstavlja temelj za poticanje znanstvenog mišljenja i razvoj spoznaja o sebi i drugima. U okviru odgojno-obrazovnog rada važno je stvarati situacije koje povezuju djetetova iskustva s realnim životnim kontekstima.
Radionicu je vodila Ivona Bjeličić, djelatnica Opće bolnice Koprivnica, u suradnji s odgojiteljicama Crvene skupine Dječjeg vrtića Zraka sunca Teom Jaki Kokot i Ružicom Bjeličić.
Uz razgovor, demonstraciju i simboličku igru djeca su saznala zašto odlazimo u laboratorij, što se tamo događa s uzorcima krvi, kako laboratorijske analize pomažu liječnicima u postavljanju dijagnoze i liječenju bolesti od čega se sastoji krv, vrste krvnih stanica.
Posebno zanimljiv i motivirajući dio bio je praktični prikaz vađenja krvi iz umjetne ruke, koji je djeci omogućio da se užive u ulogu laboratorijskih djelatnika. Na taj su način uz igru i neposredno iskustvo razvijala osjećaj sigurnosti i razumijevanja medicinskih postupaka koji se u stvarnosti često doživljavaju s nelagodom.
Tijekom radionice djeca su stekla osnovna znanja o funkciji krvi i radu laboratorija i ublažili moguće strahove od vađenja krvi i medicinskih postupaka. Radionica je pokazala kako se igrom i iskustvenim učenjem mogu poticati rani znanstveni interesi i pozitivni stavovi prema zdravlju.
OSOBNA KARTA VRTIĆA
Broj djece: 115
Broj odgojnih skupina: 5
Broj djelatnika: 18
Broj savjetnika: 1
Školska kuhinja: da
Sportska dvorana: ne
Ponos vrtića: Veliko dvorište s visokim gredicama, začinskim vrtovima i spravama za igru, jezero
Moto, ideja vodilja škole: Odgojiti dobre ljude

