Početkom prosinca Split je postao središte inovacija u obrazovanju, ugostivši četvrto izdanje Enter konferencije, manifestacije posvećene poticanju izvrsnosti i inovacijama u obrazovnom sustavu, koja je okupila stručnjake i edukatore iz cijele Hrvatske, ali i inozemstva (Pedagoški fakultet u Kopru, Slovenija; Trondheim Science Center, Norveška; Heureka, Finnish Science Centre, Helsinki, Finska; Space Education Center, Latvija; Vizium, Latvija; Daugavpils Innovation Centre, Latvija; Liepaja Education Department, Latvija). 

Konferenciju je organizirao Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja te Splitsko-dalmatinskom županijom, a pod pokroviteljstvom Ministarstva regionalnog razvoja. Okupila je 480 sudionika iz različitih područja obrazovanja, uključujući znanstvenike, ravnatelje, stručne suradnike, učitelje i nastavnike koji su sudjelovanjem u 71 predavanju, osam radionica i 21 poster-prezentaciji imali priliku čuti kako se suvremene metode primjenjuju u praksi. Program je posebno naglasio važnost umrežavanja i suradnje na svim razinama, od lokalne do međunarodne, s ciljem stvaranja sustava koji potiče izvrsnost i prilagodljivost.

Konferenciju je otvorio Ivica Zelić, ravnatelj Centra izvrsnosti SDŽ-a, a u pozdravnim govorima istaknuto je kako obrazovanje nije samo prijenos znanja, već ključan alat za oblikovanje društva spremnog za suvremene izazove. Konferencija je otvorena nizom stručnih i zanimljivih predavanja koja su naglasila ključnu ulogu obrazovanja u oblikovanju društva. Božo Skoko, profesor s Veleučilišta Edward Bernays, istaknuo je u svom predavanju „Snaga nacionalnog identiteta i brend države – uloga obrazovanja” kako obrazovni sustav ne služi samo prijenosu znanja, već i očuvanju nacionalnog identiteta te jačanju globalnog položaja države. Njegova poruka da obrazovanje može biti moćan alat u promociji kulturne baštine i pripremi za globalne izazove odjeknula je kao važna smjernica za daljnji rad.

Iz Finske je stigao Harri „Heko” Montonen, predstavnik poznatog Znanstvenog centra Heureka u Helsinkiju, te je govorio o temi „Fake Magic Science”. Interaktivnim i kreativnim pristupom pokazao je kako znanost može postati dinamična i zanimljiva učenicima svih dobnih skupina, potičući ih na kritičko razmišljanje i istraživački duh.

Prvi dan završio je predavanjem Ivice Zelića, ravnatelja Centra izvrsnosti SDŽ-a, koji je iznio pregled obrazovnih inicijativa s temom „Što očekivati?” te usmjerio pažnju na potrebu kontinuirane prilagodbe obrazovnog sustava modernim izazovima, ističući da je ulaganje u mlade ključ za budući napredak društva.

Tijekom trodnevne konferencije na pozornici su se predstavili doktori znanosti, donositelji odluka, voditelji regionalnih centara izvrsnosti, ravnatelji, stručni suradnici, učitelji, nastavnici, pa čak i učenici. Uz ukupno 71 predavanje, osam radionica i izložbu 21 postera, konferencija je predstavila projekte iz hrvatskih škola koji su promovirali mentalno zdravlje i STEM aktivnosti. Ovi projekti dodatno su naglasili kako inovacije u obrazovanju mogu znatno pridonijeti razvoju kritičkog mišljenja i kreativnosti kod darovitih učenika.

Drugog dana konferencije, sudionici su sudjelovali u interaktivnim radionicama i predavanjima. Među njima se posebno istaknulo predavanje dr. Ranka Rajovića pod naslovom „Djeca jučer, danas, sutra”, koje je privuklo veliku pozornost zahvaljujući temama o razvoju dječje inteligencije i očuvanju mentalnog zdravlja u digitalnom dobu. Posebno zanimljiva bila su međunarodna iskustva u radu s darovitim učenicima, poput norveškog modela obrazovanja, koji je istaknuo važnost strukturirane podrške i inovativnih pristupa. Fokus je bio na socioemocionalnoj podršci darovitima, inovacijama u obrazovanju, integraciji tehnologije i kreativnosti kroz obrazovne projekte. 

U nastavku, sekcija posvećena iskustvima iz Norveške i Latvije ponudila je uvid u napredne modele rada s darovitima, uključujući integraciju STEM-a u kurikulume i suradnju škola sa znanstvenim centrima. Poslijepodnevni dio programa uključivao je radionice koje su predstavile mogućnosti primjene digitalnih alata, umjetne inteligencije i poduzetničkih vještina u obrazovanju, kao i očuvanje tradicije kroz kreativno izražavanje. Završne sekcije pružile su prostor za jezične i umjetničke teme te su uključivale radionice koje su istraživale integraciju umjetne inteligencije i interaktivnog poučavanja u nastavu. Dan je završio neformalnim umrežavanjem, gdje su sudionici nastavili razmjenjivati ideje i iskustva u opuštenom okruženju.

Osim stručnih predavanja, Enter konferencija bila je platforma za umrežavanje stručnjaka i razmjenu ideja. Jedan od glavnih ciljeva bio je unapređenje sustava identifikacije i podrške darovitim i visokomotiviranim učenicima. Sudionici su podijelili svoja iskustva u implementaciji personaliziranih obrazovnih programa i naglasili važnost sustavnog pristupa koji uključuje učitelje, roditelje, stručne suradnike i lokalne zajednice.

Diskusije su također otvorile prostor za razmatranje novih programa i inicijativa koji će unaprijediti suradnju na lokalnoj, državnoj i međunarodnoj razini. Stvaranje mreža škola i obrazovnih institucija za razmjenu znanja i organizaciju zajedničkih radionica istaknuto je kao ključan korak u unaprjeđenju obrazovnog sustava.

Konferencija je ponovno dokazala kako obrazovanje nije samo alat za prijenos znanja, već ključ za oblikovanje društva koje je spremno suočiti se s izazovima budućnosti. Uz stručna predavanja, razmjenu ideja i suradnju, Enter konferencija postavlja temelje za obrazovni sustav koji prepoznaje i osnažuje potencijale svih učenika.

Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije

Potpora darovitima

Organizator konferencije, Centar izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije, od 2016. godine predano radi na razvoju potencijala darovitih i visokomotiviranih učenika. Projektima poput Enter konferencije Centar potiče inovativnost i izvrsnost, pružajući podršku nastavnicima, učenicima i roditeljima.

Ova konferencija započela je kao inicijativa „Izazovi u radu s darovitom djecom i mladima”, no s vremenom je proširila fokus na šire aspekte obrazovnih inovacija. Centar izvrsnosti SDŽ-a postavlja nove standarde u obrazovanju razvojem personaliziranih pristupa, poticanjem regionalne suradnje i prilagodbom globalnim obrazovnim trendovima.

Ivica Zelić, ravnatelj Centra izvrsnosti SDŽ-a najavio je i skorašnje otvaranje regionalnog znanstvenog centra za obrazovanje darovitih učenika, koji će djelovati u sklopu Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije. Ovaj centar, nazvan Jadranski regionalni znanstveni centar, bit će usmjeren na razvoj vještina u područjima STEM-a, informacijsko-komunikacijskih tehnologija, poduzetništva i aktivnog građanstva.