U sklopu našeg Erasmus+ akreditiranog projekta odgojiteljice Robertina Mauzer i Martina Ljubej sudjelovale su proljetos s kolegicama odgojiteljima i stručnim suradnicima iz Estonije, Mađarske, Italije, Finske, Litve, Reuniona na strukturiranom tečaju u Barceloni u Španjolskoj. Na edukaciji „Umjetnost kao terapija: Samoizražavanje i posebne potrebe u umjetničkom obrazovanju” u organizaciji Europass Teacher Academy odgojiteljice su stekle nova iskustva i znanja o tome kako iskoristiti terapeutsku moć umjetnosti za promicanje empatije i inkluzije svakog djeteta te za osobni i profesionalni razvoj. Tijekom šestodnevne edukacije pod vodstvom trenerice i psihologinje Marine Clouset, sudionici su osvijestili kako koristiti umjetnost kao alat za promicanje integracije među djecom te spoznali važnost integriranja umjetnosti u obrazovanje i važnost izlaganja učenika različitim oblicima umjetničkog izražavanja. 

Osnovna teza cijele edukacije bila je „stvoriti inkluzivno okružje za svako dijete, jer ako djeca ne mogu shvatiti način na koji ih učimo, onda mi trebamo podržavati način na koji oni shvaćaju”. Putem svakodnevnih radionica odgojiteljice su osvijestile kako umjetnost uključuje pokušaje i pogreške, potičući otpornost i prilagodljivost kod djece dok uče prihvatiti izazove i ustrajati kroz neuspjehe. Također, osvijestile su i snagu zajednice u učionici te kako umjetnički projekti potiču timski rad i osjećaj pripadnosti unutar skupine stvarajući pozitivno okružje za učenje koje podržava. Umjetničke aktivnosti, kao što su crtanje, slikanje i kiparstvo, potiču motoričke vještine i koordinaciju, pomažu u razvoju fine motorike šaka i koordinacije oko ‒ ruka. Osim toga, umjetnost podržava kognitivne i fizičke vještine, poboljšava mentalno i fizičko blagostanje (pamćenje, pažnju, percepciju, pokret, praksu).

Putem likovnih i kreativnih radionica odgojiteljice su osjetile i doživjele koliko umjetnost oslobađa od stresa, odvlači pažnju, daje vašem mozgu odmor od uobičajenih misli. Stvaranje umjetnosti povećava neurotransmiter dopamina za „dobar osjećaj” i može smanjiti razinu kortizola, povećava empatiju, toleranciju, osjećaje ljubavi, pozitivno razmišljanje. Umjetnost pomaže u traumi, gdje riječi nisu moguće.

Višestruki su pozitivni učinci korištenja umjetnosti u radu s djecom: umjetnost potiče kreativno razmišljanje ‒ poboljšava vještine rješavanja problema, potiče različito razmišljanje, omogućuje da dođete do vlastitih jedinstvenih rješenja te razvija kritičko razmišljanje; umjetnost podiže samopoštovanje i samoučinkovitost, razvija samopouzdanje i autonomiju; umjetnost poboljšava cjelokupno ponašanje i smanjuje impulzivnost i uvredljivo ponašanje te promiče sudjelovanje i društvenu uključenost.

Osim sudjelovanja na strukturiranom tečaju, odgojiteljice su imale priliku upoznati i kulturnu baštinu Barcelone te obići neke od najljepših svjetskih atrakcija Barcelone, poput remek-djela Antonija Gaudija (Park Guell, Casa Mila, Casa Vincencs, Casa Batllo, Sagrada Familia), dvorac Montjuic, gotičku četvrt Barcelone...

Stečeno znanje odgojiteljice će diseminirati u ustanovi i široj društvenoj zajednici, a nove spoznaje prenijet će i koristiti u radu s djecom.

Inkluzija i podrška djeci s posebnim potrebama 

Tijekom ožujka odgojiteljice Ivana Brković Petrinjak i Maja Mayer Lovretin s kolegicama iz Rumunjske, Italije, Latvije i Španjolske stručno su se usavršavale sudjelujući tjedan dana u strukturiranom tečaju na mobilnosti u sklopu Erasmus+ projekta 

Edukacija naziva „Svi smo posebni: inkluzija i podrška djeci s posebnim potrebama unutar i izvan ustanove” održavala se na Europass Teacher Academy u Barceloni. Na tečaju su sudjelovali odgojitelji, učitelji, rehabilitatori i logopedi iz europskih zemalja (Rumunjska, Italija, Latvija, Hrvatska), a voditeljica tečaja bila je psihologinja Marina Moreno, bogate biografije i iskustva u radu s djecom i odraslima.

Odgojiteljice su se odlučile za ovaj tečaj jer je temom odgovarao akreditiranom Erasmus+ projektu vrtića kao i promicanju inkluzivne kulture. Osnovni cilj tečaja bio je rad na prevenciji socijalne isključenosti kao i pružanje podrške ranjivim skupinama.

Naziv edukacije „Svi smo posebni” reflektira stav odgojitelja koji s djecom stvara i svakodnevno živi inkluzivnu praksu. Stvaranjem tolerantnog ozračja u odgojnoj skupini sprječava se etiketiranje, izolacija i nasilničko ponašanje. Poticanjem vršnjačke interakcije i vršnjačke potpore stvaraju se uvjeti za razvoj socijalnih vještina, ali i temeljnih ljudskih vrijednosti. Time poštivanje različitosti omogućava međusobno razumijevanje i inkluziju, stoga i stvaranje osjećaja pripadanja za svu djecu.

Tijekom tjedan dana odgojiteljice su sudjelovale u nizu praktičnih aktivnosti te individualnih i grupnih vježbi kojima su dobile priliku dodatno razvijati vlastite kompetencije za svakodnevan rad s djecom s teškoćama u razvoju. Na tečaju su korištene vježbe za grupnu povezanost i razvoj međusobnog povjerenja, pokretne igre, brainstorming i razne tehnike za izražavanje putem svih osjetila. Sudionici edukacije ovladali su strategijama uspješne komunikacije kao i pružanju podrške roditeljima djece s teškoćama u razvoju.  

Mobilnost je koncipirana tako da su sudionici koristili alate i vještine za jačanje samopouzdanja i pomicanje vlastitih granica te su upoznali neke tehnike za opuštanje. Dio edukacije provodio se u vanjskim prostorima izvan akademije te se odvijao na Katalonskom sveučilištu, u Nacionalnom muzeju Katalonije te Botaničkom vrtu Barcelone. Sudionici tečaja zajedno su obilazili brojne znamenitosti Barcelone te se i tako, na neformalan način, još više povezali i upoznali. Međusobno su svakodnevno komunicirali na engleskom jeziku te time razvijali kompetencije izražavanja na stranom jeziku. Odgojiteljice su također izmjenjivale svoja iskustva s ostalim polaznicama, upoznale sudionike edukacije s funkcioniranjem predškolskog sustava u Republici Hrvatskoj te prikazale prezentaciju o Dječjem vrtiću Slavuj, ali i dobile uvid u odgojno-obrazovne sustave drugih europskih zemalja. 

Sudjelovanjem na Erasmus+ mobilnosti odgojiteljice su stekle puno vrijednih iskustava, a osvještavanjem individualnih potreba i jačanjem svojih snaga dobile su nove alate za pronalaženje vlastitih načina u rješavanju problema i nošenju sa stresom. Usvojena nova znanja i vještine nakon završene edukacije dijele s kolegicama te koriste i implementiraju u svakodnevnom radu s djecom.